Ana içeriğe atla

TALMUDİZASYON VE TARİHSELLEŞTİRME: YAHUDİ VE HRİSTİYAN GELENEĞİNDE DİNİN BOZULMA SÜRECİ


TALMUDİZASYON VE TARİHSELLEŞTİRME: YAHUDİ VE HRİSTİYAN GELENEĞİNDE DİNİN BOZULMA SÜRECİ




1. Giriş: İlahi Mesajın Değiştirilmesi



Tarih boyunca Yahudilik ve Hristiyanlık, Allah’tan gelen vahyin üzerine insanların fikir ve yorumlarını yerleştirerek dini tahrif etmiştir. Bu süreç iki temel aşamada gerçekleşmiştir:


  • Talmudizasyon: İlahi hükümlerin yerine din adamlarının yorumlarını koymak.
  • Tarihselleştirme: İlahi hükümleri “artık geçerli değil” diyerek devre dışı bırakmak.



Bu iki sapma, zamanla vahyi etkisiz hale getirmiş, dini insan hevasına boyun eğdirmiştir.





2. Yahudilikte Talmudizasyon




a. 

Tevrat’tan Talmud’a Geçiş



Başlangıçta Yahudilik, Musa’ya (a.s) indirilen Tevrat üzerine kuruluydu. Fakat zamanla:


  • Tevrat’ı açıklama gerekçesiyle başlayan sözlü gelenek,
  • Hahamlar tarafından “ilahi otorite” haline getirildi.
  • Bu yorumlar Mišna ve Gemara adıyla toplandı; Talmud halini aldı.



Bugün Yahudi dini hayatı, büyük ölçüde Talmud’a göre düzenlenmektedir, Tevrat geri plandadır.



b. 

Hahamların Tanrı’dan Yetkili Görülmesi



Talmud’da geçen bazı ifadeler:


“Bir haham karar verirse, hatta gökten bir ses bile aksini söylese, o karar geçerlidir.”

“Hahamların sözünü çiğnemek, Tevrat’ı çiğnemekten daha büyük günahtır.”


Bu anlayışta, hahamlar dinin sahibi gibi kabul edilir. Böylece Allah’ın dini, bir ruhban sınıfının elinde esir alınmıştır.



c. 

Kur’an’ın Teşhisi



“Onlar Allah’ı bırakıp hahamlarını ve rahiplerini rabler edindiler.” (Tevbe 31)


Bu ayet, hahamların Allah’ın hükmünü geçersiz kılıp kendi hükümlerini geçerli saymasını bir tür “şirk” olarak tarif eder.





3. Yahudilikte Tarihselleştirme



Zamanla Yahudi cemaatlerinde, özellikle reformist akımlarda şu eğilim gelişti:


  • Tevrat’ın birçok hükmü “artık çağdışı” ilan edildi.
  • Recm, kısas, cezai hükümler sembolik sayıldı.
  • Şeriat (Halakha) yerine seküler hukuk benimsendi.



Örnek:

Recm Tevrat’ta açıkça yer almasına rağmen, bugünkü Yahudilerce uygulanmamaktadır. Sebep? “Artık uygun zaman değil.” İşte bu tarihselleştirme sapmasıdır.


Kur’an bu tutumu şöyle eleştirir:


“İçinde Allah’ın hükmü bulunan Tevrat yanlarında olduğu hâlde seni nasıl hakem yapıyorlar? Sonra da yüz çeviriyorlar. Onlar mümin değildir.” (Maide 43)

“Allah’ın indirdiğiyle hükmetmeyenler, işte onlar kafirlerin ta kendileridir.” (Maide 44)





4. Hristiyanlıkta Talmudizasyon




a. 

Pavlus ve Ruhban Sınıfının Din İcadı



Hz. İsa’nın getirdiği İncil mesajı, tevhide çağırıyordu. Ancak kısa süre sonra:


  • Pavlus gibi şahıslar, İncil’in mesajını değiştirerek yeni doktrinler (teslis, kefaret, günah çıkarma vb.) oluşturdu.
  • “Kilise Babaları”, zamanla ilahî kaynak değil, kendi akıllarını esas aldı.
  • Kilise, “günahları bağışlama yetkisini” kendinde topladı.



Bu, rahiplerin tanrılaştırılması, yani Hristiyan versiyonu “Talmudizm”dir.



b. 

İncillerin Dışı: Kilise Öğretisi



  • Dört kanonik İncil dışında kalan çok sayıda yorum ve öğreti “iman esasları” olarak kabul edildi.
  • İznik Konsili (MS 325) gibi toplantılarda, iman esasları insan eliyle yazıldı.
  • Papa’nın “yanılmazlığı” ilan edildi (Katolik doktrini).






5. Hristiyanlıkta Tarihselleştirme



  • Matta 5:17’de “Ben şeriatı ortadan kaldırmaya değil tamamlamaya geldim” diyen Hz. İsa’nın sözü, kilise tarafından tersine çevrildi.
  • Şeriat “Yahudilere aitti”, “artık geçerli değil” denildi.
  • Hz. İsa’nın oruç, tesettür, helal-haram gibi uygulamaları terk edildi.



Böylece Hristiyanlık, sadece imanî bir semboller dinine indirgendi. Dinin hükümleri tarihin çöp kutusuna atıldı.





6. Karâî Yahudiler: Talmudizme Karşı Bir Tepki




a. 

Kimdir Bu Karâîler?



  • Karâîlik (Karaism), 8. yüzyılda Mezopotamya’da doğan bir Yahudi mezhebidir.
  • Kurucusu genellikle Anan ben David kabul edilir.
  • Bu hareket, Sözlü Tevrat’ı (Talmud’u) reddeder ve yalnızca Yazılı Tevrat’a (Tanah’a) bağlı kalır.
  • İsimleri, “okuyucular” ya da “metin ehli” anlamındaki “Karaîm” (قَرَائِم) kelimesinden gelir.




b. 

Ne Savundular?



  • Talmud’un ilahi kaynaklı olmadığını, tamamen hahamların sözü olduğunu ileri sürdüler.
  • Dinî hayatı yalnızca Tevrat’ın literal (lafzi) anlamı üzerine bina ettiler.
  • Haham sınıfına ve ruhban yetkisine karşı çıktılar.




c. 

İlginç Nokta: Aşırılık ve Darlık



Karâîler her ne kadar Talmudizme karşı çıkmış olsalar da, bu defa:


  • Sadece lafzi anlamla yetinmeleri, dinî hayatın katı, ruhsuz ve dar kalmasına yol açtı.
  • Vahyin hikmeti, gayesi, örnekliği (nübüvvet modeli) gibi yönleri zayıfladı.
  • Zamanla bazı iç çelişkilere düştüler ve toplulukları küçüldü.




d. 

Bugünkü Durumları



  • Günümüzde çok küçük bir Karâî topluluğu hâlâ yaşamaktadır (özellikle İsrail’de ve Litvanya–Kırım bölgesinde).
  • İsrail, Karâîleri ayrı bir Yahudi mezhebi olarak tanımaktadır.






7. İki Uç: Talmudizm ve Literalizm


Yol

Açıklama

Talmudizm (Aşırı Yorumculuk)

İlahi metnin yerine din adamı görüşünü koymak.

Literalizm (Karâîlik)

Sadece lafza bağlı kalıp hikmeti ve örnekliği dışlamak.

Kur’an bu iki uç arasında vasat bir yol öğretir:

Metne bağlılık + Nebevî örneklik + akıl ve hikmetle tedebbür.





8. Sonuç: Dinin Bozulma Mekaniği



Yahudi ve Hristiyan geleneğinde aynı akışkan süreç yaşanmıştır:

Aşama

Açıklama

1. Talmudizasyon

İlahi hükmü bırakıp din adamı yorumunu bağlayıcı görmek

2. Tarihselleştirme

İlahi hükmü “artık geçersiz” ilan etmek

3. Sekülerleşme

Din özel hayata itilir, kamusal alanda etkisizleşir

4. Şekilcilik veya Reform

Ya katı şekilcilik ya da dinin özünü bozan reformlar gelişir





9. Kur’an’ın Uyarısı: Siz de Aynısını Yapmayın



Kur’an, Yahudi ve Hristiyanlara yapılan eleştirileri Müslümanlara da duyurur:


“Ey iman edenler! Allah’tan korkun. Onun indirdiğiyle hükmedin. Yoksa siz de onlar gibi saparsınız.” (Maide 49, Ali İmran 100 vd.)


Kur’an bu sapmaları sadece ifşa etmek için değil, aynı zamanda ümmeti aynı hataya düşmekten korumak için anlatır.



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bakara Suresi 255(Ayet-el Kürsi), 256,257,258. Ayetlerin Elmalılı Hamdi Yazır Tefsiri

Bakara, 2/255. Ayet  اَللّٰهُ لَٓا اِلٰهَ اِلَّا هُوَۚ اَلْحَيُّ الْقَيُّومُۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌۜ لَهُ مَا فِي السَّمٰوَاتِ وَمَا فِي الْاَرْضِۜ مَنْ ذَا الَّذ۪ي يَشْفَعُ عِنْدَهُٓ اِلَّا بِاِذْنِه۪ۜ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ اَيْد۪يهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْۚ وَلَا يُح۪يطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِه۪ٓ اِلَّا بِمَا شَٓاءَۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمٰوَاتِ وَالْاَرْضَۚ وَلَا يَؤُ۫دُهُ حِفْظُهُمَاۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظ۪يمُ   Allah, O'ndan başka tanrı yoktur; O, hayydir, kayyûmdur. Kendisine ne uyku gelir ne de uyuklama. Göklerde ve yerdekilerin hepsi O'nundur. İzni olmadan O'nun katında kim şefaat edebilir? O, kullarının yaptıklarını ve yapacaklarını bilir. (O'na hiçbir şey gizli kalmaz.) O'nun bildirdiklerinin dışında insanlar O'nun ilminden hiçbir şeyi tam olarak bilemezler. O'nun kürsüsü gökleri ve yeri içine alır, onları koruyup gözetmek kendisine zor gelmez. O, yücedir, büyüktür.  Kur'...

Bakara Suresi 1-5 ayetlerinin Meali ve Elmalılı Hamdi Yazır Tefsiri: 1-Elif. Lâm. Mîm. 2-O kitap (Kur'an); onda asla şüphe yoktur. O, müttakîler (sakınanlar ve arınmak isteyenler) için bir yol göstericidir. 3-Onlar gayba inanırlar, namaz kılarlar, kendilerine verdiğimiz mallardan Allah yolunda harcarlar. 4-Yine onlar, sana indirilene ve senden önce indirilene iman ederler; ahiret gününe de kesinkes inanırlar. 5-İşte onlar, Rablerinden gelen bir hidayet üzeredirler ve kurtuluşa erenler de ancak onlardır.

Bakara, 2/1. Ayet  الٓمٓ ۚ  Elif. Lâm. Mîm.  Bakara, 2/2. Ayet  ذٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَۚۛ ف۪يهِۚۛ هُدًى لِلْمُتَّق۪ينَۙ  O kitap (Kur'an); onda asla şüphe yoktur. O, müttakîler (sakınanlar ve arınmak isteyenler) için bir yol göstericidir.  Bakara, 2/3. Ayet  اَلَّذ۪ينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُق۪يمُونَ الصَّلٰوةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَۙ  Onlar gayba inanırlar, namaz kılarlar, kendilerine verdiğimiz mallardan Allah yolunda harcarlar.  Bakara, 2/4. Ayet  وَالَّذ۪ينَ يُؤْمِنُونَ بِمَٓا اُنْزِلَ اِلَيْكَ وَمَٓا اُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَۚ وَبِالْاٰخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَۜ  Yine onlar, sana indirilene ve senden önce indirilene iman ederler; ahiret gününe de kesinkes inanırlar.  Bakara, 2/5. Ayet  اُو۬لٰٓئِكَ عَلٰى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَاُو۬لٰٓئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ  İşte onlar, Rablerinden gelen bir hidayet üzeredirler ve kurtuluşa erenler de ancak onlardır.  Kur'an-ı Kerim  T.C. Diyanet İşleri Başkanlığı Bakara Suresi 1-5 ayetlerinin Elmalılı Hamdi Yazır Tefsiri: ...

Bakara Suresi 21-25. Ayetler Elmalı Hamdi Yazır Meali ve Tefsiri:

Bakara Suresi 21-25. Ayetler Elmalı Hamdi Yazır Meali ve Tefsiri: Meâl-i Şerifi 21- Ey insanlar! Sizi ve sizden öncekileri yaratan Rabb'inize kulluk edin ki (Allah'ın) azabından korunasınız. 22- O (Rabb) ki yeri sizin için bir döşek, göğü de bir bina yaptı. Gökten su indirdi, onunla size rızık olarak çeşitli ürünler çıkardı. Öyleyse siz de, bile bile, Allah'a eşler koşmayın. 23- Eğer kulumuz (Muhammed)a indirdiğimiz (Kur'ân)den şüphe içinde iseniz, haydi onun gibi bir sûre getirin, Allah'tan başka güvendiklerinizin hepsini çağırın; eğer doğru iseniz. 24- Yok yapamadıysanız, ki hiçbir zaman yapamayacaksınız, o halde yakıtı insanlar ve taşlar olan, inkârcılar için hazırlanmış ateşten sakının. 25- İnanıp yararlı işler yapanlara, altlarından ırmaklar akan cennetlerin kendilerine ait olduğunu müjdele! Onlardaki herhangi bir meyveden rızıklandırıldıklarında: "Bu daha önce de rızıklandığımız şeydir" derler ve o rızık birbirinin benzeri olma...

Rad Suresi 2-5. Ayetlerin Meali ve Elmalılı Tefsiri : 2. Görmekte olduğunuz gökleri direksiz olarak yükselten, sonra Arş'a istivâ eden, güneşi ve ayı emrine boyun eğdiren Allah'tır. (Bunların) her biri muayyen bir vakte kadar akıp gitmektedir. O, Rabbinize kavuşacağınıza kesin olarak inanmanız için her işi düzenleyip âyetleri açıklamaktadır. 3. Yeri döşeyen, onda oturaklı dağlar ve ırmaklar yaratan ve orada bütün meyvelerden çifter çifter yaratan O'dur. Geceyi de gündüzün üzerine O örtüyor. Şüphesiz bütün bunlarda düşünen bir toplum için ibretler vardır. 4. Yeryüzünde birbirine komşu kıtalar, üzüm bağları, ekinler, bir kökten ve çeşitli köklerden dallanmış hurma ağaçları vardır. Bunların hepsi bir su ile sulanır. (Böyle iken) yemişlerinde onların bir kısmını bir kısmına üstün kılarız. İşte bunlarda akıllarını kullanan bir toplum için ibretler vardır. 5. (Resûlüm! Kâfirlerin seni yalanla

Rad Suresi 2-5 Ayetler Elmalılı Tefsiri: اَللّٰهُ الَّذ۪ى Allah O'dur ki, رَفَعَ السَّمٰوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ gökleri direksiz, dayaksız yüceltti. Ne yapmak ve yükseltmek için iskeleye, ne de manivelaya, ne de dayamak için direk dikmeye muhtaç olmadan sırf kudretiyle yaptı, yükseltti, kaldırdı ve orada tuttu, düşmesini önledi. تَرَوْنَهَا Onları görüyorsunuz. Yani üzerinizde olan gökleri görüp duruyorsunuz: O büyük gök cisimleri öylece direksiz olarak duruyorlar, orada dönüp durduklarını da siz görüyorsunuz. İşte Allah, onlara böyle direksiz ve dayaksız olarak kendi yörüngelerinde ve o kadar yükseklerde hareket kabiliyeti verip, size de gösteren kadiri mutlaktır. Bu manada تَرَوْنَهَا daki zamir "direksiz göklere" racidir. Ve cümle bir yan cümleciktir. Bazı tefsir alimleri bunun عَمَد "amed"e (Amed, amudun veya imadın çoğuludur ve direkler anlamına gelir.) raci ve onun sıfatı olması ihtimalini de dikkate almışlardır ki, o ...

Şüphe yok ki göklerin ve yerin yaradılışında ve gece ile gündüzün ihtilâfında elbette tam akıl sahipleri için açıkça deliller vardır. ﴾Ali İmran 190﴿

إِنَّ فِى خَلْقِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَٱخْتِلَٰفِ ٱلَّيْلِ وَٱلنَّهَارِ وَٱلْفُلْكِ ٱلَّتِى تَجْرِى فِى ٱلْبَحْرِ بِمَا يَنفَعُ ٱلنَّاسَ وَمَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ مِنَ ٱلسَّمَآءِ مِن مَّآءٍ فَأَحْيَا بِهِ ٱلْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِيهَا مِن كُلِّ دَآبَّةٍ وَتَصْرِيفِ ٱلرِّيَٰحِ وَٱلسَّحَابِ ٱلْمُسَخَّرِ بَيْنَ ٱلسَّمَآءِ وَٱلْأَرْضِ لَءَايَٰتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ Şüphesiz, göklerin ve yerin yaratılışında, gece ile gündüzün birbiri ardınca gelişinde, insanlara yarar sağlayacak şeylerle denizde seyreden gemilerde, Allah'ın gökyüzünden indirip kendisiyle ölmüş toprağı dirilttiği yağmurda, yeryüzünde her çeşit canlıyı yaymasında, rüzgarları ve gökle yer arasındaki emre amade bulutları evirip çevirmesinde elbette düşünen bir topluluk için deliller vardır.   ﴾Bakara 164﴿   إِنَّ فِى خَلْقِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَٱخْتِلَٰفِ ٱلَّيْلِ وَٱلنَّهَارِ لَءَايَٰتٍ لِّأُو۟لِى ٱلْأَلْبَٰبِ Şüphe yok ki göklerin ve yerin yaradılışında ve gece ile gündüzün ihtilâfında e...