“Benim Kalbim Temiz” Sözü Üzerine Açıklayıcı İnceleme..(V.2)
1. Kalbin Temiz Olması Ne Demektir?
“O gün, ne mal fayda verir ne evlat. Ancak Allah’a selim (temiz) bir kalple gelenler (kurtulur).(Şuarâ, 88–89)
Kur’an’da “selim kalp”, şirkten, nifaktan, kibirden ve gafletten arınmış, Allah’a teslim olmuş kalptir. Bu temizlik kişisel kanaatle değil, vahyin ölçüsüyle anlaşılır. “Benim kalbim temiz” sözü, eğer Allah’a imandan ve O’nun emirlerine bağlılıktan yoksunsa, sadece bir avunma cümlesidir.
2. “Kimseye Zararım Yok” Sözü Kurtarır mı?
“Şirk gerçekten büyük bir zulümdür.” (Lokmân, 13)
Zararsız olmak, sadece insanlara karşı bir tavırdır. Fakat Allah’a karşı duyarsızlık, gaflet ve özellikle şirk, en büyük zulümdür. Bir insan, Allah’ın mesajına kulak tıkayıp buna rağmen iyi olduğunu sanıyorsa, hem kendine hem çevresine büyük zarar vermektedir.
3. Kur’an’da Benzer Tip: Kehf Suresi'ndeki Bahçe Sahibi
“Andolsun, ben bunun hiçbir zaman yok olacağını sanmıyorum. Kıyametin kopacağını da sanmıyorum. Rabbime döndürülsem bile, elbette orada bundan daha hayırlısını bulurum.” (Kehf, 35–36)
Bu kişi hem dünyada kendi başarısını kutsuyor hem de ahirette de başarılı olacağını zannediyor. Günümüz seküler bireyleri gibi, kendini “temiz kalpli ve zararsız” sanarak dini ölçülere ihtiyaç duymuyor. Kur’an bu zihniyeti açıkça eleştiriyor.
4. Gerçek Aklın Ölçüsü: Hadis-i Şerif
“Akıllı kişi, nefsine hâkim olan ve ölümden sonrası için çalışan kimsedir. Aciz kişi ise nefsini hevasına tâbi kılıp, sonra da Allah’tan temennide bulunan kimsedir.” (Tirmizî, Kıyamet 25)
Yani, kurtuluş akıl ve imanla olur. “Allah affeder, ben kimseye kötülük yapmam” demekle değil; ibadet, tevbe ve takvayla gerçekleşir. Nefsine teslim olup sonra umut bağlamak, “acizliktir”.
5. Allah Katında Amelin Ölçüsü Nedir?
“Allah, sadece takvâ sahiplerinden kabul eder.” (Mâide, 27)
Amelin kabulü, samimiyet, takvâ ve Allah’a teslimiyetle mümkündür. Kalbin temizliği de bu ölçüye göre değerlendirilir. Kendi nefsine göre "temiz" olduğunu sanan ama Allah’ı tanımayan bir kalp, Kur’an’a göre selim değildir.
6. Ayetle Son Nokta: Kendini Temize Çıkarma Aldanışı
“Kendilerini temize çıkaranları görmedin mi? Hayır! Allah, dilediğini temize çıkarır. Kimseye kıl kadar haksızlık edilmez.” (Nisâ, 49)
Bu ayet, özellikle Yahudilerden bir grubun kendilerini “seçilmiş, arınmış” görmesi üzerine inmiştir. Allah Teala bu tutumu açıkça reddeder. Çünkü:
Gerçek temizlik kişinin kendini övmesiyle değil, Allah’ın bağışlaması ve razı olmasıyladır.
İnsan ne kadar iyi olduğunu düşünürse düşünsün, bunu belirleyecek olan Allah’tır.
Kimseye zerre kadar haksızlık edilmeyeceği, Allah’ın adaletinin mutlak olduğudur.
İmam Gazâlî şöyle der:
“Nefsini temize çıkarmaya çalışmak, kalpteki hastalıkların en gizlisi ve en sinsi olanıdır. Çünkü kişi bunu yaptığında hem kendi kusurunu görmez olur, hem de Allah’tan gelen ihsanı kendi lehine kullanarak böbürlenir.”
7. Kur’an’ın En Özlü Ölçüsü: Asr Suresi
“Asra yemin olsun ki, insan gerçekten ziyan içindedir. Ancak iman edenler, salih amel işleyenler, birbirlerine hakkı tavsiye edenler ve sabrı tavsiye edenler bunun dışındadır.” (Asr, 1–3)
Bu kısa ama çok derin sure, insanın kurtuluşunun dört temel üzerine kurulu olduğunu gösterir:
İman: Allah’a, ahirete, vahye inanmayan kişi zaten ilk adımı atmamıştır.
Salih amel: Kalbi temiz olduğunu söylemek yetmez, bu inancın fiilî karşılığı olmalıdır.
Hakkı tavsiye: Sadece kendin için değil, başkalarına da hakkı anlatmak, tavsiye etmek gerekir. Bu da sosyal sorumluluğun bir parçasıdır.
Sabır tavsiyesi: Dünya imtihanında ayakta kalmak, sabrı korumak ve başkasına da bu sabrı aşılamak gerekir.
Asr Suresi, yalnızca “iyilikseverlik” veya “kimseye zararım dokunmamak” gibi bireysel ve yüzeysel anlayışların tek başına kurtuluş için yetersiz olduğunu açıkça ortaya koyar.
Sonuç :
Kalbin temiz olması, Allah’a imanı ve teslimiyeti gerektirir.
Sadece zararsız olmak yeterli değil; iman, amel, tebliğ ve sabır gerekir.
Kur’an ve sünnet çizgisi dışında “ben iyi biriyim” demekle kişi kendini temize çıkaramaz.
Nisâ Suresi 49. ayet bu yanlış zihniyeti doğrudan reddeder.
Asr Suresi ise kurtuluşun tam ve gerçek tarifini verir.
Kurtuluş; iman, amel, tebliğ ve sabır üzerinedir.
Bunlardan biri eksikse, insan ziyan içindedir.
Kalbin temiz olması, Allah’a imanı ve teslimiyeti gerektirir.
Sadece zararsız olmak yeterli değil; iman, amel, tebliğ ve sabır gerekir.
Kur’an ve sünnet çizgisi dışında “ben iyi biriyim” demekle kişi kendini temize çıkaramaz.
Nisâ Suresi 49. ayet bu yanlış zihniyeti doğrudan reddeder.
Asr Suresi ise kurtuluşun tam ve gerçek tarifini verir.
Kurtuluş; iman, amel, tebliğ ve sabır üzerinedir.
Bunlardan biri eksikse, insan ziyan içindedir.
Yorumlar
Yorum Gönder