Ana içeriğe atla

Dûcâne Cündioğlu’nun Düşünsel Dönüşümü: Yakînden Hevâya Bir Yolculuk

Dûcâne Cündioğlu’nun Düşünsel Dönüşümü: Yakînden Hevâya Bir Yolculuk


🔍 1. Giriş: Bir Meal Yazarıydı, Felsefi Yorumcaya Dönüştü

Dûcâne Cündioğlu, Türkiye'deki post-entelektüel ortamın şekillendirdiği figürlerden biridir. İlk dönemlerinde dine bağlı, ibadet eden, hatta Kur’an meali üzerine çalışma yapan bir figür iken; zamanla Kur’an’a yaklaşımı, metodolojik bir inkâr zeminine kayarak, vahyi aşan bir anlam arayışıyla yer değiştirir. Dindarlık, onun nezdinde çocukluk devresi; akıl ve sezgiyle bezenmiş felsefe ise erişkinlik evresidir. Bu kırılma, klasik bir epistemik dejenerasyonun ve içsel bir teslimiyet zaafının ürünüdür.

📖 "Allah'a ve ahiret gününe inanıp salih amel işleyenlerin Rableri katında mükafatları vardır. Onlara korku yoktur ve onlar üzülmeyeceklerdir." (Bakara 62) 


🤔 2. Kırılma Noktası: “45’imden Sonra Gerçeği Gördüm” Sözü Ne Demek?

Bu söz, aslında bir “rüşt iddiası” değil; bir kopuş manifestosudur. “Gerçeği gördüm” diyerek söylenen şey, aslında “önceki inançlarım bir yanılsamaydı” demektir. Bu yaklaşım, bireysel sezgiyi, mutlak vahiyden üstün kılan modern seküler düşüncenin klasik ifadesidir. Oysa hakikat, Kur’an'a göre zamanla değişen bir içsel duygu değil; sabit ve evrensel bir vahiydir.

📖 "O, yalnızca kendisine vahyedileni söyler." (Necm 4) 

🔎 Cündioğlu’nun sözü: “Eskiden inandıklarıma artık inanamıyorum! Bazen 'Ben bunlara yıllarca nasıl inandım ve başımın üstünde taşıdım?' diyor insan...”

Bu cümle, bir inkâr beyanına benzemenin yanısıra hakikati sabit değil değişken gören bir ruh halinin yansımasıdır. Kur’an’da ise imana girip çıkan bu tür tereddüt hâlleri, kalbin mühürlenme tehlikesiyle açıklanır:

📖 “İman edip sonra inkâr eden, sonra yine iman edip tekrar inkâr eden ve sonra da inkârlarında ileri gidenleri Allah bağışlamaz.” (Nisâ 137)


⚠️ 3. Bu Sapmanın Arka Planı

a) Hevâ ve Enaniyet

Postmodern birey, bilgiye ulaşmayı değil, kendine ait bir hakikat üretmeyi kutsar. Cündioğlu’nun yolculuğu, tam da bu bireyci zihinsel çözülmenin bir uzantısıdır. Vahyin otoritesinden aklın ve sezginin hükümranlığına geçiş, iblisî aklın modern varyantıdır.

📖 "Hevasını ilah edineni gördün mü?" (Câsiye 23)

b) Batı Felsefesine Aşırı Bağlanma

Cündioğlu'nun zihinsel evreni, Heidegger’in varlık üzerine şüpheciliği, Nietzsche’nin ahlâk eleştirisi ve Wittgenstein’ın dil oyunları arasında savrulmuştur. Bu felsefî çizgi, ilahi hakikati sabit değil, inşâ edilebilir görür. Bu, İslam’ın ontolojik hakikat anlayışıyla kökten çelişir.

c) Seküler Mahalleye Kabul Arayışı

Modern entelektüel sınıfın din karşıtı veya din dışı normlarına eklemlenmek için, geleneksel iman çizgisi bırakılır. Cündioğlu'nun “dine kültürel mesafeden hayranlık” tutumu, bu tür bir asimilasyonun düşünsel versiyonudur.

d) Hakikatten Yapay Kurguya Kayışın Psikodinamiği

İnsanın ruh dünyasında bir dönem samimi imanla yoğrulan hakikat duygusu, eğer ilimle, zühdle ve takvayla derinleşmezse zamanla fikrî kibir, varoluşsal yalnızlık ve içsel boşlukla çatışmaya başlar. Cündioğlu, bu çatışmayı hakikate sabırla tahammül ederek değil, onu felsefeye tahvil ederek çözmeye çalıştı. Böylece Kur’an’ın hakikatini, kendi zihinsel kurgusuna tercih etmedi; onu yorumlayarak zayıflatmayı, sezgisel anlam katmanlarına indirgemeyi seçti. Bu tercih, imanî değil; kültürel ve narsistik bir tercihti.

🔎 Cündioğlu’nun sözü: “Kur’an'ı bir lamba olarak gördüm; nereye tutarsam aydınlatır sanıyordum, nereye tutarsam orası karardı.”

Bu söz, aslında kişinin Kur’an’ı objektif hakikat kaynağı değil, kendi arayışına tabi kılma çabasının çöküşünü yansıtır. Oysa kararan Kur’an değil; kararan, ona teslim olmayan zihindir.

📖 “Oysa onların kalpleri üzerine kilitler mi vurulmuştur?” (Muhammed 24)


🤯 4. Kavramların Postmodern Bozulması

Hakikat:

Ona göre hakikat, mutlak değil, dilin içindeki bir formdur. Bu, Kur’an’ın “hak” olarak tanımladığı sabit ve evrensel hakikate aykırıdır.


Zihin:

Zihin, Tanrı'yı bile inşa edebilir bir merkezdir. Böylece “iman” zihin tarafından verilebilecek bir karara, kulun iradesine indirgenir.


Tecrübe:

Din, bir ibadet, kulluk ya da şeriat değil; bireysel bir tecrübe haline getirilir. Bu, hakikati bireyselleştirip vahyi nötralize etmek anlamına gelir.


Sezgi:

Sezgi, neredeyse vahyin yerine konur. Oysa İslam’da sezgi, ancak vahyin yol göstericiliğinde değer kazanır.


📖 “Şüphesiz Biz ona âyetlerimizi verdik; fakat o bunlardan sıyrılıp çıktı. Şeytan da peşine düştü; böylece sapıklardan oldu.” (A’râf 175)


🔎 Cündioğlu’nun sözü: “Ben artık Müslüman değilim ama bu dine hakaret etmem. Çünkü hâlâ en değerli şeyleri orada buluyorum.”

Bu ifade, imanın hakikatini değil; dinin estetik kabuğunu yücelten bir bakış açısıdır.


💡 5. Kur’an’ın Gözlüğünden Yakîn Mertebeleriyle Mukayese

▪ İlme’l-Yakîn (kesin bilgi):

Kur’an’a göre hakikat, sezgiyle değil, ilme dayalı vahiyle sabittir. 📖 “Hayır! Onlar ilme’l-yakîn ile bilselerdi…” (Tekâsür 5)

▪ Ayne’l-Yakîn (gözle görerek tasdik):

Gözlem, hakikatin şüpheye yer bırakmayacak şekilde tecellisidir. 📖 “Sonra mutlaka onu ayne’l-yakîn göreceksiniz.” (Tekâsür 7)

▪ Hakka’l-Yakîn (yaşayarak birleşme):

Bu, Kur’an’ın zirve hakikat mertebesidir. Sadece anlamak değil; teslim olmak, yaşamak ve şehadete erişmek gerekir. 📖 “Hiç şüphesiz, bu (anlatılanlar) kesin bir gerçektir (hakka’l-yakîn).” (Vâkıa 95)

🧠 Cündioğlu ise yakîni bireysel yorumla ikame eder. Bu, imanı zayıflatır; teslimiyeti iptal eder.


🫵 Sonuç: Gerçeği Görmek Değil, Gerçekten Sapmak

Cündioğlu’nun “gerçeği gördüm” iddiası, gerçeğin ta kendisine sırt dönüştür. Bu bir uyanış değil; tevhidden uzaklaşma, hevânın ve entelektüel kibirin galebesidir.

📖 “Onlar, apaçık deliller geldikten sonra ayrılığa düştüler.” (Âl-i İmrân 105)

Bu metin, bir aydınlanma değil; imanî bir tutulmanın belgelenmiş vesikasıdır.

“Hevasını ilah edinen kişiyi gördün mü?” (Câsiye 23)

– Bu soruyu bugün çok daha net görebiliyoruz.





📌 1. “Ma Hatbuke?” – Senin Derdin Ne?

Kur’an’da bu soru bir yoldan çıkan, dengesini kaybeden, kendine zulmeden kimseye sorulur.
Firavun’a da, Karun’a da, büyücülere de, Hz. Musa’ya düşmanlık edenlere de dolaylı olarak bu sorulur:
“Senin neyin eksik de Hakk’a düşman oldun?”

Dûcâne Cündioğlu’na da bu soruyu sorsak, şu üç cevap çıkar karşımıza:


2. Derdin: İtaat değil, inşa

Cündioğlu’nun problemi, dinin kendisiyle değil, dinî otoriteyle. Yani:

Ben anlamak istiyorum ama anlamam için otoriteye boyun eğmek zorunda mıyım?
Kur’an bana da hitap etmiyor mu?
Neden ben yorumlayamayacakmışım?
Bu itirazlar ilk başta “özgürlük” gibi görünür ama aslında hakikate teslim olmaktan kaçınmadır.

🔎 Bu tavır, vahyin önünde diz çökmek yerine, vahyin üstüne çıkma girişimidir.


3. Derdin: Vahiy değil, bağımlılık korkusu

Cündioğlu modern bir aydın gibi düşündüğü için, bir merkeze bağlı olmak onu rahatsız eder. Ona göre:

       “Vahiy mutlaksa, ben özgür değilim.” 

       “Hakikat sabitse, ben yorumcu olamam.” 

      “Kur’an her şeyi söylüyorsa, benim düşünmeme gerek kalmaz.”

İşte bu yüzden vahyi “metin”, dini “anlatı”, ibadeti “sembol” haline getirir.

📌 Ama hakikate teslim olmak kişiliği kaybetmek değil, Allah’a kul olarak şahsiyet kazanmaktır.


4. Derdin: Müslüman olmak değil, Müslüman gibi görünmemek

Cündioğlu bir zamanlar namaz kılan, oruç tutan bir adamdı. Ama sonra:

  • Seküler entelektüeller arasında “ciddiye alınmak” için,

  • Medyada “felsefeci” olarak itibar görmek için,

  • Modern üniversite düzeninde “aydın” diye parmakla gösterilmek için,

İslami aidiyetini gizlemeye, sonra da reddetmeye başladı.

“Ben Müslüman değilim ama bu dine hakaret de etmem.” sözü, işte bu renksizleşmenin ve sığınmacı bir konforun ürünüdür.


⚠️ SONUÇ: Derdin, Allah’ın seni yaratma gayesiyle çatışmanda gizli

Cündioğlu’nun sorunu bilgi değil, teslimiyet sorunudur.
Ona desek ki:

“Kardeşim, Allah seni yaratmış. Sana ayetlerini, kitabını ve elçisini göndermiş.

Peki senin neyin var da bu kadar sorguluyor, kaçıyor, dolanıyor, reddediyorsun?”


İşte o zaman Ma hatbuke sorusu yerini bulur. 


📖 Kur’an’ın cevabı:

“Andolsun, biz cinlerden ve insanlardan birçoğunu cehennem için yaratmışızdır. Onların kalpleri vardır, onunla anlamazlar; gözleri vardır, onunla görmezler; kulakları vardır, onunla işitmezler. Onlar hayvanlar gibidir, hatta daha da şaşkındırlar. İşte asıl gafiller onlardır.” (A'râf 179)





1. 🧠 Zihin Hakikati Doğurmaz, Onu Sadece Arar

Hakikat, insana ait bir üretim değildir.
İnsan ne kadar derin düşünürse düşünsün, yaratılmış bir akıl ile yaratılmamış hakikate ulaşamaz.
Kur’an bu yüzden şöyle der:

📖 “Sana ancak az bir ilim verilmiştir.” (İsrâ 85)

🔎 Ama insan bazen kendi ürettiği fikirleri, içsel coşkusuyla karıştırır.
Zihinsel tatmin, kalbî huzur zannedilir.
Oysa kalp, sadece Hakk’la tatmin olur:

📖 “İyi bilin ki kalpler yalnızca Allah’ı anmakla huzur bulur.” (Ra’d 28)


2. ⚠️ Hevâ (Nefsin Eğilimi), Aklı Gölgeliyorsa Hakikat Saptırılır

Kur’an’ın defalarca uyardığı şey şudur:

      Hevâya uymayın.

      Çünkü hevâ, aklı saptırır, kalbi mühürler, gözleri kör eder.

📖 “Eğer onlar ilim geldikten sonra aralarındaki kıskançlık yüzünden ayrılığa düşmeselerdi...” (Bakara 213)

🔍 Cündioğlu gibi figürler için bu durum nettir:
Zihin sürekli düşünür ama düşünceler kendini meşrulaştırmaya başlar.
Artık hakikati aramak değil, kendi hakikatini yaratmak peşine düşer.


3. 🧠 + ❤️ = Tatmin: Aklın Hakk’ı tanıması, kalbin Hakk’a teslim olmasıyla olur

Bir insan sadece düşünerek tatmin olmaz.
Tatmin ancak teslimiyetle gelir.
Aksi hâlde akıl sürekli üretir ama kalp boş kalır.

🔁 O yüzden sürekli yeni fikirler, yeni yorumlar, yeni teoriler türetilir… ama hep eksik bir şey hissedilir.
Çünkü ruh, kaynağa (vahye) ulaşmayınca, zihin ne üretirse üretsin susmaz ama doymaz.

📖 “Eğer hakikat onların hevâlarına uysaydı, gökler, yer ve bunların içindekiler bozulup giderdi.” (Müminûn 71)


4. 👁️‍🗨️ Şeytanın En Sinsi Oyunu: Kişinin Kendi Fikrini Yücelttirmesi

Şeytan doğrudan inkar ettirmez.
Daha sinsi bir yol dener:

“Senin aklın çok güçlü.

Anlamayan kalabalıklar değil sensin doğru olan.

Senin fikrin özel. Senin sezgin seçilmiş.”

Bu vesvese, kişiyi en sonunda kendi aklının, kendi benliğinin önünde secde ettirir.

📖 “Ben ondan üstünüm. Beni ateşten, onu topraktan yarattın.” (A’râf 12)

🔎 İblis’in derdi yaratılış değil, benlik üstünlüğüydü. Bugün de modern insanın derdi odur.


5. ❓Peki Neden Tatmin Olur Gibi Hisseder?

Çünkü tatmin gerçekten değil, zannî olarak yaşanabilir.
Aynı rüyada hissedilen tatmin gibi:
Gerçek değildir ama insana gerçek gibi gelir.

🔁 Kalp tamamen körelmemişse, arada rahatsız olur. Ama zihin onu bastırır:

      "Yok canım, bu sadece duygusallık."

      "Ben gerçeğe yaklaşıyorum zaten."

Bu, nefsin aklı kandırmasıdır. Kalbin haykırışı bastırılmış olur.

📖 “Kendi bilgisizliğiyle: 'Kalplerimiz örtülüdür' dediler. Hayır! Küfürleri yüzünden Allah onlara lanet etmiştir. Bu yüzden pek azı iman eder.” (Bakara 88)


✅ SONUÇ: Hakk’a ulaşmak için akıl yetmez, kalbin secdesi gerekir

Gerçekten hakikati isteyen biri, şunları yapmalıdır:

  • Zihnini çalıştırmalı, ama kalbini ilahlaştırmamalı.

  • Sormaktan vazgeçmemeli, ama teslimiyetten de utanmamalı.

  • Fikrine değil, Rabbin kelamına güvenmeli.

📖 Hayır! Kim Rabbine (huzuruna) bir teslim olmuş kalple gelirse, işte onlar kurtulmuşlardır.” (Şu’arâ 89) 



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bakara Suresi 255(Ayet-el Kürsi), 256,257,258. Ayetlerin Elmalılı Hamdi Yazır Tefsiri

Bakara, 2/255. Ayet  اَللّٰهُ لَٓا اِلٰهَ اِلَّا هُوَۚ اَلْحَيُّ الْقَيُّومُۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌۜ لَهُ مَا فِي السَّمٰوَاتِ وَمَا فِي الْاَرْضِۜ مَنْ ذَا الَّذ۪ي يَشْفَعُ عِنْدَهُٓ اِلَّا بِاِذْنِه۪ۜ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ اَيْد۪يهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْۚ وَلَا يُح۪يطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِه۪ٓ اِلَّا بِمَا شَٓاءَۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمٰوَاتِ وَالْاَرْضَۚ وَلَا يَؤُ۫دُهُ حِفْظُهُمَاۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظ۪يمُ   Allah, O'ndan başka tanrı yoktur; O, hayydir, kayyûmdur. Kendisine ne uyku gelir ne de uyuklama. Göklerde ve yerdekilerin hepsi O'nundur. İzni olmadan O'nun katında kim şefaat edebilir? O, kullarının yaptıklarını ve yapacaklarını bilir. (O'na hiçbir şey gizli kalmaz.) O'nun bildirdiklerinin dışında insanlar O'nun ilminden hiçbir şeyi tam olarak bilemezler. O'nun kürsüsü gökleri ve yeri içine alır, onları koruyup gözetmek kendisine zor gelmez. O, yücedir, büyüktür.  Kur'...

Bakara Suresi 1-5 ayetlerinin Meali ve Elmalılı Hamdi Yazır Tefsiri: 1-Elif. Lâm. Mîm. 2-O kitap (Kur'an); onda asla şüphe yoktur. O, müttakîler (sakınanlar ve arınmak isteyenler) için bir yol göstericidir. 3-Onlar gayba inanırlar, namaz kılarlar, kendilerine verdiğimiz mallardan Allah yolunda harcarlar. 4-Yine onlar, sana indirilene ve senden önce indirilene iman ederler; ahiret gününe de kesinkes inanırlar. 5-İşte onlar, Rablerinden gelen bir hidayet üzeredirler ve kurtuluşa erenler de ancak onlardır.

Bakara, 2/1. Ayet  الٓمٓ ۚ  Elif. Lâm. Mîm.  Bakara, 2/2. Ayet  ذٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَۚۛ ف۪يهِۚۛ هُدًى لِلْمُتَّق۪ينَۙ  O kitap (Kur'an); onda asla şüphe yoktur. O, müttakîler (sakınanlar ve arınmak isteyenler) için bir yol göstericidir.  Bakara, 2/3. Ayet  اَلَّذ۪ينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُق۪يمُونَ الصَّلٰوةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَۙ  Onlar gayba inanırlar, namaz kılarlar, kendilerine verdiğimiz mallardan Allah yolunda harcarlar.  Bakara, 2/4. Ayet  وَالَّذ۪ينَ يُؤْمِنُونَ بِمَٓا اُنْزِلَ اِلَيْكَ وَمَٓا اُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَۚ وَبِالْاٰخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَۜ  Yine onlar, sana indirilene ve senden önce indirilene iman ederler; ahiret gününe de kesinkes inanırlar.  Bakara, 2/5. Ayet  اُو۬لٰٓئِكَ عَلٰى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَاُو۬لٰٓئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ  İşte onlar, Rablerinden gelen bir hidayet üzeredirler ve kurtuluşa erenler de ancak onlardır.  Kur'an-ı Kerim  T.C. Diyanet İşleri Başkanlığı Bakara Suresi 1-5 ayetlerinin Elmalılı Hamdi Yazır Tefsiri: ...

Bakara Suresi 21-25. Ayetler Elmalı Hamdi Yazır Meali ve Tefsiri:

Bakara Suresi 21-25. Ayetler Elmalı Hamdi Yazır Meali ve Tefsiri: Meâl-i Şerifi 21- Ey insanlar! Sizi ve sizden öncekileri yaratan Rabb'inize kulluk edin ki (Allah'ın) azabından korunasınız. 22- O (Rabb) ki yeri sizin için bir döşek, göğü de bir bina yaptı. Gökten su indirdi, onunla size rızık olarak çeşitli ürünler çıkardı. Öyleyse siz de, bile bile, Allah'a eşler koşmayın. 23- Eğer kulumuz (Muhammed)a indirdiğimiz (Kur'ân)den şüphe içinde iseniz, haydi onun gibi bir sûre getirin, Allah'tan başka güvendiklerinizin hepsini çağırın; eğer doğru iseniz. 24- Yok yapamadıysanız, ki hiçbir zaman yapamayacaksınız, o halde yakıtı insanlar ve taşlar olan, inkârcılar için hazırlanmış ateşten sakının. 25- İnanıp yararlı işler yapanlara, altlarından ırmaklar akan cennetlerin kendilerine ait olduğunu müjdele! Onlardaki herhangi bir meyveden rızıklandırıldıklarında: "Bu daha önce de rızıklandığımız şeydir" derler ve o rızık birbirinin benzeri olma...

Rad Suresi 2-5. Ayetlerin Meali ve Elmalılı Tefsiri : 2. Görmekte olduğunuz gökleri direksiz olarak yükselten, sonra Arş'a istivâ eden, güneşi ve ayı emrine boyun eğdiren Allah'tır. (Bunların) her biri muayyen bir vakte kadar akıp gitmektedir. O, Rabbinize kavuşacağınıza kesin olarak inanmanız için her işi düzenleyip âyetleri açıklamaktadır. 3. Yeri döşeyen, onda oturaklı dağlar ve ırmaklar yaratan ve orada bütün meyvelerden çifter çifter yaratan O'dur. Geceyi de gündüzün üzerine O örtüyor. Şüphesiz bütün bunlarda düşünen bir toplum için ibretler vardır. 4. Yeryüzünde birbirine komşu kıtalar, üzüm bağları, ekinler, bir kökten ve çeşitli köklerden dallanmış hurma ağaçları vardır. Bunların hepsi bir su ile sulanır. (Böyle iken) yemişlerinde onların bir kısmını bir kısmına üstün kılarız. İşte bunlarda akıllarını kullanan bir toplum için ibretler vardır. 5. (Resûlüm! Kâfirlerin seni yalanla

Rad Suresi 2-5 Ayetler Elmalılı Tefsiri: اَللّٰهُ الَّذ۪ى Allah O'dur ki, رَفَعَ السَّمٰوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ gökleri direksiz, dayaksız yüceltti. Ne yapmak ve yükseltmek için iskeleye, ne de manivelaya, ne de dayamak için direk dikmeye muhtaç olmadan sırf kudretiyle yaptı, yükseltti, kaldırdı ve orada tuttu, düşmesini önledi. تَرَوْنَهَا Onları görüyorsunuz. Yani üzerinizde olan gökleri görüp duruyorsunuz: O büyük gök cisimleri öylece direksiz olarak duruyorlar, orada dönüp durduklarını da siz görüyorsunuz. İşte Allah, onlara böyle direksiz ve dayaksız olarak kendi yörüngelerinde ve o kadar yükseklerde hareket kabiliyeti verip, size de gösteren kadiri mutlaktır. Bu manada تَرَوْنَهَا daki zamir "direksiz göklere" racidir. Ve cümle bir yan cümleciktir. Bazı tefsir alimleri bunun عَمَد "amed"e (Amed, amudun veya imadın çoğuludur ve direkler anlamına gelir.) raci ve onun sıfatı olması ihtimalini de dikkate almışlardır ki, o ...

Şüphe yok ki göklerin ve yerin yaradılışında ve gece ile gündüzün ihtilâfında elbette tam akıl sahipleri için açıkça deliller vardır. ﴾Ali İmran 190﴿

إِنَّ فِى خَلْقِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَٱخْتِلَٰفِ ٱلَّيْلِ وَٱلنَّهَارِ وَٱلْفُلْكِ ٱلَّتِى تَجْرِى فِى ٱلْبَحْرِ بِمَا يَنفَعُ ٱلنَّاسَ وَمَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ مِنَ ٱلسَّمَآءِ مِن مَّآءٍ فَأَحْيَا بِهِ ٱلْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِيهَا مِن كُلِّ دَآبَّةٍ وَتَصْرِيفِ ٱلرِّيَٰحِ وَٱلسَّحَابِ ٱلْمُسَخَّرِ بَيْنَ ٱلسَّمَآءِ وَٱلْأَرْضِ لَءَايَٰتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ Şüphesiz, göklerin ve yerin yaratılışında, gece ile gündüzün birbiri ardınca gelişinde, insanlara yarar sağlayacak şeylerle denizde seyreden gemilerde, Allah'ın gökyüzünden indirip kendisiyle ölmüş toprağı dirilttiği yağmurda, yeryüzünde her çeşit canlıyı yaymasında, rüzgarları ve gökle yer arasındaki emre amade bulutları evirip çevirmesinde elbette düşünen bir topluluk için deliller vardır.   ﴾Bakara 164﴿   إِنَّ فِى خَلْقِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَٱخْتِلَٰفِ ٱلَّيْلِ وَٱلنَّهَارِ لَءَايَٰتٍ لِّأُو۟لِى ٱلْأَلْبَٰبِ Şüphe yok ki göklerin ve yerin yaradılışında ve gece ile gündüzün ihtilâfında e...