Aydınlanmanın Gizli Çelişkisi: Aristo’dan Kaçarken Aristo’ya Sarılmak..(V.2) Farabi–İbn Sina Yoluyla Determinizmin Meşrulaştırılması ve Gazâlî'nin Susturulması
Aydınlanmanın Gizli Çelişkisi: Aristo’dan Kaçarken Aristo’ya Sarılmak..(V.2)
Farabi–İbn Sina Yoluyla Determinizmin Meşrulaştırılması ve Gazâlî'nin Susturulması
GİRİŞ: AYDINLANMANIN YÜZEYSEL ZAFERİ, DERİN YENİLGİSİ
Aydınlanma düşüncesi Batı’da aklın ve bilimin zaferi olarak sunulmuştur. Ancak bu hareketin Aristo’nun metafizik mirasını terk ettiği iddiası yanıltıcıdır.
Aristo’nun astronomisi reddedilmiş olabilir; fakat nedensellik, zorunluluk ve doğa yasalarının kutsanması gibi temel felsefî ilkeleri modern bilimin zeminine taşınmıştır.
İslam dünyasında bu metafizik, Farabi ve İbn Sina üzerinden sistemleşmiş; buna karşı çıkan Gazâlî ise haklı ve güçlü itirazlarıyla dışlanmıştır.
ARİSTOTELİEN MİRASA YAPIŞMA: KOZMİK MERKEZ GİTTİ, FELSEFÎ ÇATI KALDI
Aristo’nun geosentrik evren modeli (dünya merkezli kâinat) yıkıldı, yerine heliosentrik (güneş merkezli) model geldi.
Aristo’nun "dört neden" öğretisi – maddi neden (ne ile yapıldı?), formel neden (ne olması amaçlandı?), fail neden (kim yaptı?) ve gaye nedeni (niçin yapıldı?) – klasik felsefenin varlık anlayışının temel taşıydı.
Ancak modern bilim Aydınlanma sonrası bu dörtlü neden anlayışından yalnızca "maddi neden" ile "kısmen fail nedeni"ni benimsedi.
Özellikle "gaye nedeni" (teleoloji) bilimden dışlandı. Doğada amaç, maksat ve hikmet arayışı bilimsel açıklamadan çıkarıldı.
Sonuç olarak doğa mekanik ve amaçsız bir sistem olarak yeniden inşa edildi. Bu yaklaşım Aristo’nun evren modelinden farklı görünse de, onun nedensellik anlayışını indirgemeci biçimde sürdürmekten başka bir şey değildir.
FARABİ VE İBN SİNA: SUDÛRCU DÜZENİN İSLAMÎ VERSİYONU
"Bir'den sadece bir çıkar" ilkesiyle Allah’tan yalnızca "ilk akıl" sudûr eder.
Bu akıl üzerinden evrenin çokluğu oluşur. Bu modelde Allah, iradesiyle yaratmaz; zatı gereği zorunlu olarak yaratır.
Tanrı düşünür ama fiilen yaratmaz. Bu anlayış Batı'nın "Tanrı varsa da doğaya karışmaz" fikrine destek sundu.
GAZÂLÎ’NİN ELEŞTİRİSİ: ALLAH FAİL-İ MUHTÂRDIR
Gazâlî’ye göre Allah, istediğinde yaratır, istediğinde yaratmaz. Varlıkta zorunluluk değil, irade ve kudret hâkimdir.
Tehâfütü’l-Felâsife’de filozofların Allah tasavvurunun Kur’an’a aykırı olduğunu ortaya koyar.
Kur’an’da geçen "Faʻâlün limâ yürîd" (Burûc 16) ifadesi, sudûrcu sistemleri çürütür.
BATI'NIN SEÇİMİ: FARABİ’Yİ AL, GAZÂLÎ’Yİ AT
Aydınlanma, Tanrı’yı reddetmeden etkisizleştirmek istiyordu.
Farabi–İbn Sina çizgisi, Tanrı’yı soyut bir başlangıç ilkesine indirgerken, doğaya mutlak güç tanıdı.
Bu sistem, sekülerleşmeye teorik zemin sundu. Gazâlî’nin müdahalesi ise bu çerçeveyi kırıyordu.
MODERN FİZİĞİN İTİRAFI: HEISENBERG VE NEDENSELLİĞİN YIKILIŞI
Werner Heisenberg’in sözü:
"The law of causality is no longer applied in quantum theory, and the law of conservation of matter is no longer true for the elementary particles. Obviously Kant could not have foreseen the new discoveries, but since he was convinced that his concepts would be ‘the basis of any future metaphysics that can be called science,’ it is interesting to see where his arguments have been wrong."Türkçesi:
"Nedensellik yasası artık kuantum teorisinde uygulanmaz ve madde korunumu yasası temel parçacıklar için artık geçerli değildir. Kant elbette bu yeni keşifleri öngöremezdi, ama kavramlarının 'herhangi bir gelecekteki bilim olarak adlandırılabilecek metafiziğin temeli' olacağına inandığı için, onun argümanlarının nerede yanlışlandığını görmek ilginçtir."Bu söz, zorunlu nedenselliğin çöküşünü ilan eder. Kant ve Aristo’nun metafizik sistemi çökmüş; Gazâlî’nin iradeye dayalı yaratma anlayışı bilimsel olarak doğrulanmaya başlamıştır.
SONUÇ: GAZÂLÎ’NİN BALYOZU VE TEVHİDİN ZAFERİ
Gazâlî, hem filozofları hem Batı’nın doğa merkezli anlayışını ilzam etmiştir.
Onun kelâmî müdahalesi, seküler felsefenin çatısını sarsmıştır.
Bugün bilim bile şunu gösteriyor: Evren bir makine değil, bir mucizedir. Fail, doğa değil; Allah’tır.
"Şüphesiz Allah, dilediğini yapandır." (Burûc 16)
Yorumlar
Yorum Gönder