Ana içeriğe atla

Sekülerizmin Aydınlanma Miti: Temelsiz İddiaların Çöküşü

 


Sekülerizmin Aydınlanma Miti: Temelsiz İddiaların Çöküşü




Giriş: Hakikatin Üstünü Örten Mitoloji



Seküler modernite, tarih anlatısını bir mitolojiye dönüştürerek geçmişi karartıp kendini yüceltmeyi başardı. Bu anlatıya göre Ortaçağ karanlıktı, bu karanlıktan Aydınlanma sayesinde kurtulundu. Ama ne gariptir ki, “karanlık” dedikleri dönem İslam medeniyetinin altın çağını yaşadığı dönemdi. Gerçekler ise tam tersini söylüyor: Avrupa kendi karanlığında boğulurken, İslam dünyası bilimi, felsefeyi, matematiği, tıbbı ve astronomiyi zirveye taşıyordu.


Bu makalede, sekülerliğin dayandığı “Aydınlanma Miti” sorgulanacak; hakikatin ne olduğu, kimlerin karanlıkta kimlerin aydınlıkta olduğu tarihsel, fikrî ve ahlaki örneklerle ortaya konacaktır.





1. Ortaçağ Karanlığı Kimin İçindi?



Ortaçağ’da karanlık olan yer Hristiyan Batı dünyasıydı. Kilise’nin dogmatik baskısı, engizisyon mahkemeleri, aforozlar, bilim adamlarının zindanlara atılması, halkın hurafelerle yönetilmesi gibi uygulamalar Batı’da aklın felç olmasına sebep olmuştu.


Ama aynı dönemde İslam dünyası, 8. yüzyıldan 15. yüzyıla kadar uzanan ilim, hikmet ve felsefe çağı yaşıyordu. Abbasi, Endülüs, Selçuklu, Memluk gibi birçok İslam devleti ilim, sanat ve adaletin merkezi halindeydi. Bu sebeple “karanlık çağ” tanımı, İslam için değil, yalnızca Batı için geçerlidir. Hatta modern tarihçiler bu tanımın Batı için bile artık geçerli olmadığını kabul etmişlerdir. Çünkü tüm Ortaçağ’ı toptan karanlık ilan etmek hem bilim dışı hem de ideolojik bir yaklaşımdır.





2. İslam Dünyasında Gerçek Aydınlanma: Altın Çağ



İslam medeniyeti, ilmi ve hikmeti Kur’an’dan alan bir perspektifle hareket etti. “Hiç bilenlerle bilmeyenler bir olur mu?” (Zümer 39:9) buyruğu, ilmin değerini ortaya koyarken; “Oku!” emri ise bilgiyle başlayan bir vahyin temelini oluşturdu.


İbn Sina, Farabi, Harezmi, Biruni, İbn Rüşd, Gazali, İbn Heysem, Akşemseddin gibi isimler sadece İslam dünyasını değil, insanlık medeniyetini besleyen ilmi birikimin öncüleri oldular. Tıpta, optikte, astronomide, matematikte ve felsefede bugün hâlâ faydalanılan ilkeleri ortaya koydular.


Bu alimlerin eserleri Avrupa’ya geçtiğinde, yüzyıllar sonra Rönesans ve Aydınlanma’yı doğuracak zemini hazırlamıştı. Ancak Batı bu kaynağı zamanla unuttu ya da bilinçli olarak gizlemeyi tercih etti.





3. Aydınlanma ve Batı’nın İslam’dan Aldığı Miras



  1. yüzyıldan itibaren Batılı âlimler İslam beldelerine giderek İslamî ilimlerle tanıştı. Bu bilgi transferi, Toledo, Sicilya ve Antakya gibi bölgelerde yoğunlaştı. Aristoteles’in eserleri Müslüman filozoflar üzerinden Avrupa’ya geçti. Harezmi’nin cebiri, İbn Sina’nın tıbbı, İbn Rüşd’ün felsefesi Avrupalı üniversitelerde okutuldu.



Ancak bu miras, zamanla Batı tarafından sahiplenildi, fakat kaynağı anılmadı. Galileo’dan yüzyıllar önce dünyanın döndüğünü söyleyen Biruni unutuldu. Kan dolaşımını tarif eden İbn Nefis’in adı bile geçmedi. “Batı’nın Aydınlanması”nın arka planında, İslam medeniyetinden alınan ışık vardı, fakat bu ışık, sahibinden izinsiz kullanılmaya başlandı.





4. Seküler Aydınlanma: Mit mi Gerçek mi?



Batı’da Aydınlanma olarak bilinen süreç, esasen kilise despotizmine karşı bir isyandı. Ancak zamanla bu isyan, sadece kiliseyi değil, her türlü kutsalı reddeden bir akıma dönüştü. Dinî fanatizmle mücadele ederken tam ters yönde başka bir fanatizm üretildi: Seküler dogmatizm.


Sekülerlik, Avrupa için bir kurtuluş olsa da, evrensel bir model değildir. Çünkü İslam’da devlet ve din düşman değil, kardeştir. İlim ve iman arasında çatışma yoktur. Bu yüzden Aydınlanma düşüncesi İslam dünyasında bir ihtiyaç değil, Batı’nın sapmalarına karşı bulduğu eksik bir denge çabasıdır.





5. Gerçek Aydınlatıcılar Kimlerdi?



Tarihte hakiki aydınlatıcılar, insanlığa hem aklı hem ruhu öğreten kişilerdi. İslam alimleri, ilmi sadece deney ve gözleme indirgemedi; onu hakikat arayışının bir parçası olarak gördüler. Gazali, aklın sınırını bildi; Farabi, hikmetin amacını koydu; İbn Sina, tıbbı bir ibadet gibi işledi; Biruni, evrenin sırlarını Allah’ın ayetleri gibi yorumladı.


Batı’nın ilerlemesi, bu isimlerin omuzlarına basarak oldu ama Batı, bu isimleri tarih kitaplarından sildi. Newton’un “devlerin omzunda durdum” sözü meşhurdur; fakat o devlerin arasında kimler vardı?





6. Seküler Toplumlarda Ruhsal Kriz: Bilim Yükseldi, Kalp Düştü



Bugün seküler toplumlarda bilim, teknoloji ve refah arttı ama ruhî huzur azaldı. Avrupa’da intihar oranları yükseldi, gençler anlamsızlık hissine kapıldı, aileler dağıldı. Çünkü insan sadece et ve kemikten ibaret değildir; kalbinin de gıdaya ihtiyacı vardır. Bu gıda da yalnızca teknolojiyle değil, vahiy ve imanla sağlanabilir.


Modern insan “her şeye sahibim ama mutlu değilim” diyor. Çünkü sekülerlik insanı sadece dünyaya hapsetti. Halbuki insan hem dünya hem ahiret için yaratılmıştır. “Bilin ki kalpler ancak Allah’ın zikriyle huzur bulur.” (Ra’d 13:28) (Diyanet İşleri Başkanlığı Meali)





7. Sekülerliğin Artıları ve Eksileri: Hristiyan Batı İçin Bir Reçete, Tüm İnsanlık İçin Değil



Sekülerlik, Hristiyan Batı’nın kendi çöküşüne karşı geliştirdiği bir tepkidir. Kilise despotizmi, aforozlar, engizisyonlar gibi zulümler karşısında ortaya çıkmış ve Batı’da bazı faydalar sağlamıştır. Ama bu faydalar, İslam medeniyeti için geçerli değil, hatta zararlıdır.



Batı Açısından Artıları:



  • Kilise tahakkümünün kırılması.
  • Mezhep savaşlarının sona ermesi.
  • Bilimsel çalışmaların özgürleşmesi.



Fakat bu kazançların hiçbiri İslam dünyasında bir ihtiyaç olmamıştır. Çünkü:


  • İslam’da zaten düşünce özgürlüğü, fıkıh çeşitliliği ve ilim teşviki vardır.
  • Osmanlı’da gayrimüslimler millet sistemiyle kendi hukuklarında yaşadı.
  • İslam medeniyetinde kilise gibi bir “dinî baskı kurumu” zaten yoktur.




Eksileri:



  • Manevî boşluk: Allah’sız, ahiretsiz bir yaşam ruhu kuruttu.
  • Yeni dogmalar: Komünizm, faşizm, ırkçılık gibi seküler dinler üretildi.
  • Aile dağılması: Kadına sözde eşitlik verildi ama annelik ve iffet değersizleştirildi.
  • Ahlaki çöküş: Sapkınlıklar hak; edep ve haya geri kalmışlık sayıldı.
  • Doğa tahribi: Tabiat Allah’ın emaneti olmaktan çıkarılıp sömürü aracı yapıldı.



Sekülerlik bir şeyi onarmaya çalıştı ama birçok şeyi yıktı. Tıpkı “içki” gibi; belki geçici rahatlık sağladı ama sonunda hem aklı, hem kalbi sarhoş etti.





Sonuç: Mitlerden Arınıp Hakikate Yönelmek



Sekülerizmin “aydınlanma” diye sunduğu şey, aslında İslam’ın asırlar önce yaşadığı hakiki aydınlanmanın çarpık bir taklididir. Batı, zulmü dine yükledi; İslam ise dini adaletin temeli yaptı. Batı kutsalı hayatın dışına attı, İslam kutsalı hayatın merkezine koydu.


Gerçek aydınlanma, ne sadece bilimsel ilerleme, ne de seküler özgürlüktür. Gerçek aydınlanma; ilimle beslenen bir akıl, vahiy ile terbiye edilmiş bir kalp, adaletle düzenlenmiş bir toplum ve ahirete hazırlanan bir dünya görüşüdür.


Unutma: “Bilenlerle bilmeyenler bir olur mu?” (Zümer 39:9) ve “Kalpler ancak Allah’ın zikriyle huzur bulur.” (Ra’d 13:28)


Işık arıyorsan, önce kaynağa yönel.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bakara Suresi 255(Ayet-el Kürsi), 256,257,258. Ayetlerin Elmalılı Hamdi Yazır Tefsiri

Bakara, 2/255. Ayet  اَللّٰهُ لَٓا اِلٰهَ اِلَّا هُوَۚ اَلْحَيُّ الْقَيُّومُۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌۜ لَهُ مَا فِي السَّمٰوَاتِ وَمَا فِي الْاَرْضِۜ مَنْ ذَا الَّذ۪ي يَشْفَعُ عِنْدَهُٓ اِلَّا بِاِذْنِه۪ۜ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ اَيْد۪يهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْۚ وَلَا يُح۪يطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِه۪ٓ اِلَّا بِمَا شَٓاءَۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمٰوَاتِ وَالْاَرْضَۚ وَلَا يَؤُ۫دُهُ حِفْظُهُمَاۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظ۪يمُ   Allah, O'ndan başka tanrı yoktur; O, hayydir, kayyûmdur. Kendisine ne uyku gelir ne de uyuklama. Göklerde ve yerdekilerin hepsi O'nundur. İzni olmadan O'nun katında kim şefaat edebilir? O, kullarının yaptıklarını ve yapacaklarını bilir. (O'na hiçbir şey gizli kalmaz.) O'nun bildirdiklerinin dışında insanlar O'nun ilminden hiçbir şeyi tam olarak bilemezler. O'nun kürsüsü gökleri ve yeri içine alır, onları koruyup gözetmek kendisine zor gelmez. O, yücedir, büyüktür.  Kur'...

Bakara Suresi 1-5 ayetlerinin Meali ve Elmalılı Hamdi Yazır Tefsiri: 1-Elif. Lâm. Mîm. 2-O kitap (Kur'an); onda asla şüphe yoktur. O, müttakîler (sakınanlar ve arınmak isteyenler) için bir yol göstericidir. 3-Onlar gayba inanırlar, namaz kılarlar, kendilerine verdiğimiz mallardan Allah yolunda harcarlar. 4-Yine onlar, sana indirilene ve senden önce indirilene iman ederler; ahiret gününe de kesinkes inanırlar. 5-İşte onlar, Rablerinden gelen bir hidayet üzeredirler ve kurtuluşa erenler de ancak onlardır.

Bakara, 2/1. Ayet  الٓمٓ ۚ  Elif. Lâm. Mîm.  Bakara, 2/2. Ayet  ذٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَۚۛ ف۪يهِۚۛ هُدًى لِلْمُتَّق۪ينَۙ  O kitap (Kur'an); onda asla şüphe yoktur. O, müttakîler (sakınanlar ve arınmak isteyenler) için bir yol göstericidir.  Bakara, 2/3. Ayet  اَلَّذ۪ينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُق۪يمُونَ الصَّلٰوةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَۙ  Onlar gayba inanırlar, namaz kılarlar, kendilerine verdiğimiz mallardan Allah yolunda harcarlar.  Bakara, 2/4. Ayet  وَالَّذ۪ينَ يُؤْمِنُونَ بِمَٓا اُنْزِلَ اِلَيْكَ وَمَٓا اُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَۚ وَبِالْاٰخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَۜ  Yine onlar, sana indirilene ve senden önce indirilene iman ederler; ahiret gününe de kesinkes inanırlar.  Bakara, 2/5. Ayet  اُو۬لٰٓئِكَ عَلٰى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَاُو۬لٰٓئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ  İşte onlar, Rablerinden gelen bir hidayet üzeredirler ve kurtuluşa erenler de ancak onlardır.  Kur'an-ı Kerim  T.C. Diyanet İşleri Başkanlığı Bakara Suresi 1-5 ayetlerinin Elmalılı Hamdi Yazır Tefsiri: ...

Bakara Suresi 21-25. Ayetler Elmalı Hamdi Yazır Meali ve Tefsiri:

Bakara Suresi 21-25. Ayetler Elmalı Hamdi Yazır Meali ve Tefsiri: Meâl-i Şerifi 21- Ey insanlar! Sizi ve sizden öncekileri yaratan Rabb'inize kulluk edin ki (Allah'ın) azabından korunasınız. 22- O (Rabb) ki yeri sizin için bir döşek, göğü de bir bina yaptı. Gökten su indirdi, onunla size rızık olarak çeşitli ürünler çıkardı. Öyleyse siz de, bile bile, Allah'a eşler koşmayın. 23- Eğer kulumuz (Muhammed)a indirdiğimiz (Kur'ân)den şüphe içinde iseniz, haydi onun gibi bir sûre getirin, Allah'tan başka güvendiklerinizin hepsini çağırın; eğer doğru iseniz. 24- Yok yapamadıysanız, ki hiçbir zaman yapamayacaksınız, o halde yakıtı insanlar ve taşlar olan, inkârcılar için hazırlanmış ateşten sakının. 25- İnanıp yararlı işler yapanlara, altlarından ırmaklar akan cennetlerin kendilerine ait olduğunu müjdele! Onlardaki herhangi bir meyveden rızıklandırıldıklarında: "Bu daha önce de rızıklandığımız şeydir" derler ve o rızık birbirinin benzeri olma...

Rad Suresi 2-5. Ayetlerin Meali ve Elmalılı Tefsiri : 2. Görmekte olduğunuz gökleri direksiz olarak yükselten, sonra Arş'a istivâ eden, güneşi ve ayı emrine boyun eğdiren Allah'tır. (Bunların) her biri muayyen bir vakte kadar akıp gitmektedir. O, Rabbinize kavuşacağınıza kesin olarak inanmanız için her işi düzenleyip âyetleri açıklamaktadır. 3. Yeri döşeyen, onda oturaklı dağlar ve ırmaklar yaratan ve orada bütün meyvelerden çifter çifter yaratan O'dur. Geceyi de gündüzün üzerine O örtüyor. Şüphesiz bütün bunlarda düşünen bir toplum için ibretler vardır. 4. Yeryüzünde birbirine komşu kıtalar, üzüm bağları, ekinler, bir kökten ve çeşitli köklerden dallanmış hurma ağaçları vardır. Bunların hepsi bir su ile sulanır. (Böyle iken) yemişlerinde onların bir kısmını bir kısmına üstün kılarız. İşte bunlarda akıllarını kullanan bir toplum için ibretler vardır. 5. (Resûlüm! Kâfirlerin seni yalanla

Rad Suresi 2-5 Ayetler Elmalılı Tefsiri: اَللّٰهُ الَّذ۪ى Allah O'dur ki, رَفَعَ السَّمٰوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ gökleri direksiz, dayaksız yüceltti. Ne yapmak ve yükseltmek için iskeleye, ne de manivelaya, ne de dayamak için direk dikmeye muhtaç olmadan sırf kudretiyle yaptı, yükseltti, kaldırdı ve orada tuttu, düşmesini önledi. تَرَوْنَهَا Onları görüyorsunuz. Yani üzerinizde olan gökleri görüp duruyorsunuz: O büyük gök cisimleri öylece direksiz olarak duruyorlar, orada dönüp durduklarını da siz görüyorsunuz. İşte Allah, onlara böyle direksiz ve dayaksız olarak kendi yörüngelerinde ve o kadar yükseklerde hareket kabiliyeti verip, size de gösteren kadiri mutlaktır. Bu manada تَرَوْنَهَا daki zamir "direksiz göklere" racidir. Ve cümle bir yan cümleciktir. Bazı tefsir alimleri bunun عَمَد "amed"e (Amed, amudun veya imadın çoğuludur ve direkler anlamına gelir.) raci ve onun sıfatı olması ihtimalini de dikkate almışlardır ki, o ...

Şüphe yok ki göklerin ve yerin yaradılışında ve gece ile gündüzün ihtilâfında elbette tam akıl sahipleri için açıkça deliller vardır. ﴾Ali İmran 190﴿

إِنَّ فِى خَلْقِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَٱخْتِلَٰفِ ٱلَّيْلِ وَٱلنَّهَارِ وَٱلْفُلْكِ ٱلَّتِى تَجْرِى فِى ٱلْبَحْرِ بِمَا يَنفَعُ ٱلنَّاسَ وَمَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ مِنَ ٱلسَّمَآءِ مِن مَّآءٍ فَأَحْيَا بِهِ ٱلْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِيهَا مِن كُلِّ دَآبَّةٍ وَتَصْرِيفِ ٱلرِّيَٰحِ وَٱلسَّحَابِ ٱلْمُسَخَّرِ بَيْنَ ٱلسَّمَآءِ وَٱلْأَرْضِ لَءَايَٰتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ Şüphesiz, göklerin ve yerin yaratılışında, gece ile gündüzün birbiri ardınca gelişinde, insanlara yarar sağlayacak şeylerle denizde seyreden gemilerde, Allah'ın gökyüzünden indirip kendisiyle ölmüş toprağı dirilttiği yağmurda, yeryüzünde her çeşit canlıyı yaymasında, rüzgarları ve gökle yer arasındaki emre amade bulutları evirip çevirmesinde elbette düşünen bir topluluk için deliller vardır.   ﴾Bakara 164﴿   إِنَّ فِى خَلْقِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَٱخْتِلَٰفِ ٱلَّيْلِ وَٱلنَّهَارِ لَءَايَٰتٍ لِّأُو۟لِى ٱلْأَلْبَٰبِ Şüphe yok ki göklerin ve yerin yaradılışında ve gece ile gündüzün ihtilâfında e...