“Benim Kalbim Temiz” Sözü Üzerine Açıklayıcı İnceleme
1. Kalbin Temiz Olması Ne Demektir?
“O gün, ne mal fayda verir ne evlat. Ancak Allah’a selim (temiz) bir kalple gelenler (kurtulur).”
(Şuarâ, 88–89)
Kur’an’da selim kalp, şirkten, nifaktan ve isyandan arınmış, teslim olmuş kalptir. Kalbin temiz olup olmadığını kişi kendi belirleyemez; bu, ancak vahyin ölçüsüyle anlaşılır. Vahiyden habersiz bir kalbin “temiz” olduğunu iddia etmek bir çelişkidir.
2. “Kimseye Zararım Yok” Sözü Kurtarır mı?
“Şirk gerçekten büyük bir zulümdür.”
(Lokmân, 13)
Zararsız olmak, sadece insanlara karşı bir tutumdur. Allah’a karşı görevlerini terk eden biri, Kur’an’a göre en büyük zulmü işler: şirk. Dolayısıyla, “kimseye zararım yok” diyen ama Allah’ın hükümlerini umursamayan bir kişi, en büyük zararı zaten kendisine ve çevresine vermektedir.
3. Kur’an’daki Örnek: Kehf Suresi’ndeki Bahçe Sahibi
“Andolsun, ben bunun hiçbir zaman yok olacağını sanmıyorum. Kıyametin kopacağını da sanmıyorum. Rabbime döndürülsem bile, elbette orada bundan daha hayırlısını bulurum.”
(Kehf, 35–36)
Bahçe sahibi hem dünya nimetini kendine mal ediyor, hem de ahireti umursamıyor. Üstelik varsa bile “orada da iyilik bulurum” diyerek kendini temize çıkarıyor. Bu, bugün “ben kalbime bakarım” diyen tipolojinin Kur’an’daki izdüşümüdür.
4. Gerçek Aklın Ölçüsü: Hadis-i Şerif
“Akıllı kişi, nefsine hâkim olan ve ölümden sonrası için çalışan kimsedir. Aciz kişi ise nefsini hevasına tâbi kılıp, sonra da Allah’tan temennide bulunan kimsedir.”
(Tirmizî, Kıyamet 25)
Akıllı olan, nefsini kontrol altına alıp ahiret için hazırlık yapandır. “Allah affeder, ben kötülük yapmam” diyerek kendini kandıran kişi acizdir. Gerçek akıl, amelle, imanla ve gayretle olur; boş temenniyle değil.
5. Allah Katında Kimin Ameli Kabul Edilir?
“Allah, sadece takvâ sahiplerinden kabul eder.”
(Mâide, 27)
Allah’ın kabul edeceği amel, takvâ temelli olandır. Kalbin temizliği; imanla, teslimiyetle, samimiyetle ve ibadetle ölçülür. Vahiyden uzak, ahireti umursamayan bir “temizlik” anlayışı geçersizdir.
Sonuç:
Kalp temizliği, Allah’a iman ve itaatle olur.
Zararsız olmak yetmez, hesap bilinci ve kulluk gerekir.
Kur’an ve sünnet, bu anlayışları “aldanış” olarak tarif eder.
Gerçek kurtuluş, kendini temize çıkarmakta değil, Allah’a teslim olmakta yatar.
Yorumlar
Yorum Gönder