Ana içeriğe atla

🧩 Madde, Uzay, Fizik Kuvvetleri ve Tabiat Yasaları Ezelî midir?

 

🧩 Madde, Uzay, Fizik Kuvvetleri ve Tabiat Yasaları Ezelî midir?

“Ezelî olan yalnız Allah’tır. Sonradan olan her şeyin bir başlatıcısı vardır.”

İnsanoğlu, evrendeki düzeni keşfettikçe; maddeyi, mekânı (uzayı), kuvvetleri ve tabiattaki yasaları anlamaya çalıştı. Fakat burada temel bir soru duruyor:

Bu unsurlar ezelî midir?
Yoksa yaratılmış, sonradan var edilmiş şeyler midir?

Bu yazıda bu sorunun cevabını aklînaklîbilimsel ve kelâmî delillerle ve felsefî arka planıyla ortaya koyacağız.


📜 FELSEFÎ ARKA PLAN: ARİSTO VE DEMOKRİTOS’UN EZELİYET GÖRÜŞÜ

🔹 Demokritos (MÖ 5. yy)

  • Evrenin ezelî atomlardan ve boşluktan oluştuğunu savundu.

  • Atomlar ezelî ve yok edilemezdir; her şey bu atomların farklı dizilişlerinden doğar.

  • Yaratıcıya gerek duymaz; tesadüfî bir düzen önerir.

Ancak: “Niçin bu atomlar var?”, “Neden bu özelliklere sahip?”, “Kim tercih etti?” soruları cevapsız kalır. Düzenli sonuçlar rastgele sebeplerden doğamaz.

🔹 Aristoteles (MÖ 4. yy)

  • Madde ezelîdir, yani hiçbir zaman yok olmamıştır, hep vardı.

  • Evren bir yaratıcı tarafından değil, “ilk hareket ettirici” tarafından sadece harekete geçirilmiştir.

  • Tanrı yaratmaz, sadece ilk kıpırtıyı verir.

Bu durumda Tanrı yaratıcı değil, sadece "itici güç" olur. Ayrıca sonsuz geçmiş sorunu doğar: Sonsuz bir geçmişten bugün gelemez.


🧠 1. AKLÎ VE KELÂMÎ DELİLLER

a. Hudûs (Sonradanlık) Delili

  • Değişim, sonradan olmayı gösterir.

  • Madde dönüşür, uzay genişler, kuvvetler işlev gösterir = hadistir.

  • Hadis olan, kendine varlık veremez. Bir muhdis (yaratıcı) gerekir.

b. İmkân Delili

  • Madde ve uzayın varlığı zorunlu değildir; olabilir de olmayabilirdi.

  • Bu yüzden bir tercih edici gereklidir.

  • Mümkün varlıklar, vacip bir varlığa muhtaçtır.

c. Nizam Delili

  • Fizik yasalarında hassas ayar (fine-tuning), orantı, denge vardır.

  • Kör tesadüfle açıklanamaz.

  • Bu sistem ancak ilmi, kudreti ve iradesi olan bir failin takdiriyle olabilir.

d. Fânî ile Etkileşim Delili

  • Fizik kuvvetleri ve tabiat kanunları, madde ve mekânla doğrudan etkileşim içindedir.

  • Etkileşen şey, madde âleminin bir parçasıdır.

  • Fânî olanla etkileşimde bulunan şey de fânîdir.

  • Eğer fizik kuvvetleri ve yasalar maddeyle iç içeyse, ayrı bir ezelî varlık olmaları imkânsızdır.

  • Yani bunlar yaratılmıştır, yaratılmadan var olmaları düşünülemez.

🔒 Allah Teâlâ ise ezelîdir. Fânî olanla tenzihen doğrudan etkileşime girmez.

Yaratma, “kün” (ol) emriyle olur, temas ve maddî ilişkiyle değil.

Bu, Kelâm'da "mübâşeretsiz yaratma" olarak ifade edilir.


📖 2. NAKLÎ DELİLLER

Kur’ân, maddenin, mekânın ve kanunların Allah tarafından yaratıldığını açıkça beyan eder:

“O, gökleri ve yeri yoktan var edendir.” (Bakara 117)
“Her şeyi yaratan Allah’tır.” (Zümer 62)
“Bir şeyi diledi mi ona sadece ‘Ol’ der, o da hemen oluverir.” (Yasin 82)

Bu ayetler, yaratmanın Allah için temassız, iradeye bağlı ve doğrudan olduğunu vurgular.


🔬 3. BİLİMSEL DELİLLER

🧨 a. Büyük Patlama (Big Bang)

  • Evrenin bir başlangıç anı olduğunu gösterir.

  • Zaman, uzay, madde ve enerji bu başlangıçla ortaya çıkmıştır.

  • Yani ezelî değil, sonradan yaratılmıştır.

🧪 b. Termodinamiğin 2. Yasası (Entropi)

  • Entropi artışı, sonsuz geçmişi imkânsız kılar.

  • Sonsuz geçmişte evren çoktan ölmüş olurdu.

⚛️ c. Kuantum Belirsizliği

  • Determinizmin kırıldığı, ihtimal ve irade ağırlıklı bir yapı vardır.

  • Belirsizlik içinde düzen olması, bilinçli bir failin müdahalesini düşündürür.


📚 GAZÂLÎ VE KELÂM’IN CEVABI

  • İmam Gazâlî, Tehâfütü’l-Felâsife adlı eserinde Aristo’nun ezeliyet anlayışını aklen ve naklen çürütür.

  • Ona göre:

    “Âlem sonradan olmuştur. Sonradan olan ise kendine varlık veremez.
    Dolayısıyla onu var eden bir yaratıcı gerekir.”

  • Yaratıcı olan Allah, maddeye dokunarak değil, “kün” emriyle yaratır.


✨ SONUÇ

  • Maddeuzayfizik kuvvetleri ve tabiat kanunları ezelî değil, sonradan yaratılmıştır.

  • Bunlar fânî âlemle iç içe olduklarından ezelî olamazlar.

  • Ezelî olan Allah, fânî olanla doğrudan fiziksel etkileşime girmez.

  • Yaratma; kudret, ilim ve iradeyle, mübâşeretsiz bir şekilde gerçekleşir.

“Yeter isbâtına halk ettiği bir zerre bile”
– Şinasi


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bakara Suresi 255(Ayet-el Kürsi), 256,257,258. Ayetlerin Elmalılı Hamdi Yazır Tefsiri

Bakara, 2/255. Ayet  اَللّٰهُ لَٓا اِلٰهَ اِلَّا هُوَۚ اَلْحَيُّ الْقَيُّومُۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌۜ لَهُ مَا فِي السَّمٰوَاتِ وَمَا فِي الْاَرْضِۜ مَنْ ذَا الَّذ۪ي يَشْفَعُ عِنْدَهُٓ اِلَّا بِاِذْنِه۪ۜ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ اَيْد۪يهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْۚ وَلَا يُح۪يطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِه۪ٓ اِلَّا بِمَا شَٓاءَۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمٰوَاتِ وَالْاَرْضَۚ وَلَا يَؤُ۫دُهُ حِفْظُهُمَاۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظ۪يمُ   Allah, O'ndan başka tanrı yoktur; O, hayydir, kayyûmdur. Kendisine ne uyku gelir ne de uyuklama. Göklerde ve yerdekilerin hepsi O'nundur. İzni olmadan O'nun katında kim şefaat edebilir? O, kullarının yaptıklarını ve yapacaklarını bilir. (O'na hiçbir şey gizli kalmaz.) O'nun bildirdiklerinin dışında insanlar O'nun ilminden hiçbir şeyi tam olarak bilemezler. O'nun kürsüsü gökleri ve yeri içine alır, onları koruyup gözetmek kendisine zor gelmez. O, yücedir, büyüktür.  Kur'...

Bakara Suresi 1-5 ayetlerinin Meali ve Elmalılı Hamdi Yazır Tefsiri: 1-Elif. Lâm. Mîm. 2-O kitap (Kur'an); onda asla şüphe yoktur. O, müttakîler (sakınanlar ve arınmak isteyenler) için bir yol göstericidir. 3-Onlar gayba inanırlar, namaz kılarlar, kendilerine verdiğimiz mallardan Allah yolunda harcarlar. 4-Yine onlar, sana indirilene ve senden önce indirilene iman ederler; ahiret gününe de kesinkes inanırlar. 5-İşte onlar, Rablerinden gelen bir hidayet üzeredirler ve kurtuluşa erenler de ancak onlardır.

Bakara, 2/1. Ayet  الٓمٓ ۚ  Elif. Lâm. Mîm.  Bakara, 2/2. Ayet  ذٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَۚۛ ف۪يهِۚۛ هُدًى لِلْمُتَّق۪ينَۙ  O kitap (Kur'an); onda asla şüphe yoktur. O, müttakîler (sakınanlar ve arınmak isteyenler) için bir yol göstericidir.  Bakara, 2/3. Ayet  اَلَّذ۪ينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُق۪يمُونَ الصَّلٰوةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَۙ  Onlar gayba inanırlar, namaz kılarlar, kendilerine verdiğimiz mallardan Allah yolunda harcarlar.  Bakara, 2/4. Ayet  وَالَّذ۪ينَ يُؤْمِنُونَ بِمَٓا اُنْزِلَ اِلَيْكَ وَمَٓا اُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَۚ وَبِالْاٰخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَۜ  Yine onlar, sana indirilene ve senden önce indirilene iman ederler; ahiret gününe de kesinkes inanırlar.  Bakara, 2/5. Ayet  اُو۬لٰٓئِكَ عَلٰى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَاُو۬لٰٓئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ  İşte onlar, Rablerinden gelen bir hidayet üzeredirler ve kurtuluşa erenler de ancak onlardır.  Kur'an-ı Kerim  T.C. Diyanet İşleri Başkanlığı Bakara Suresi 1-5 ayetlerinin Elmalılı Hamdi Yazır Tefsiri: ...

Bakara Suresi 21-25. Ayetler Elmalı Hamdi Yazır Meali ve Tefsiri:

Bakara Suresi 21-25. Ayetler Elmalı Hamdi Yazır Meali ve Tefsiri: Meâl-i Şerifi 21- Ey insanlar! Sizi ve sizden öncekileri yaratan Rabb'inize kulluk edin ki (Allah'ın) azabından korunasınız. 22- O (Rabb) ki yeri sizin için bir döşek, göğü de bir bina yaptı. Gökten su indirdi, onunla size rızık olarak çeşitli ürünler çıkardı. Öyleyse siz de, bile bile, Allah'a eşler koşmayın. 23- Eğer kulumuz (Muhammed)a indirdiğimiz (Kur'ân)den şüphe içinde iseniz, haydi onun gibi bir sûre getirin, Allah'tan başka güvendiklerinizin hepsini çağırın; eğer doğru iseniz. 24- Yok yapamadıysanız, ki hiçbir zaman yapamayacaksınız, o halde yakıtı insanlar ve taşlar olan, inkârcılar için hazırlanmış ateşten sakının. 25- İnanıp yararlı işler yapanlara, altlarından ırmaklar akan cennetlerin kendilerine ait olduğunu müjdele! Onlardaki herhangi bir meyveden rızıklandırıldıklarında: "Bu daha önce de rızıklandığımız şeydir" derler ve o rızık birbirinin benzeri olma...

Rad Suresi 2-5. Ayetlerin Meali ve Elmalılı Tefsiri : 2. Görmekte olduğunuz gökleri direksiz olarak yükselten, sonra Arş'a istivâ eden, güneşi ve ayı emrine boyun eğdiren Allah'tır. (Bunların) her biri muayyen bir vakte kadar akıp gitmektedir. O, Rabbinize kavuşacağınıza kesin olarak inanmanız için her işi düzenleyip âyetleri açıklamaktadır. 3. Yeri döşeyen, onda oturaklı dağlar ve ırmaklar yaratan ve orada bütün meyvelerden çifter çifter yaratan O'dur. Geceyi de gündüzün üzerine O örtüyor. Şüphesiz bütün bunlarda düşünen bir toplum için ibretler vardır. 4. Yeryüzünde birbirine komşu kıtalar, üzüm bağları, ekinler, bir kökten ve çeşitli köklerden dallanmış hurma ağaçları vardır. Bunların hepsi bir su ile sulanır. (Böyle iken) yemişlerinde onların bir kısmını bir kısmına üstün kılarız. İşte bunlarda akıllarını kullanan bir toplum için ibretler vardır. 5. (Resûlüm! Kâfirlerin seni yalanla

Rad Suresi 2-5 Ayetler Elmalılı Tefsiri: اَللّٰهُ الَّذ۪ى Allah O'dur ki, رَفَعَ السَّمٰوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ gökleri direksiz, dayaksız yüceltti. Ne yapmak ve yükseltmek için iskeleye, ne de manivelaya, ne de dayamak için direk dikmeye muhtaç olmadan sırf kudretiyle yaptı, yükseltti, kaldırdı ve orada tuttu, düşmesini önledi. تَرَوْنَهَا Onları görüyorsunuz. Yani üzerinizde olan gökleri görüp duruyorsunuz: O büyük gök cisimleri öylece direksiz olarak duruyorlar, orada dönüp durduklarını da siz görüyorsunuz. İşte Allah, onlara böyle direksiz ve dayaksız olarak kendi yörüngelerinde ve o kadar yükseklerde hareket kabiliyeti verip, size de gösteren kadiri mutlaktır. Bu manada تَرَوْنَهَا daki zamir "direksiz göklere" racidir. Ve cümle bir yan cümleciktir. Bazı tefsir alimleri bunun عَمَد "amed"e (Amed, amudun veya imadın çoğuludur ve direkler anlamına gelir.) raci ve onun sıfatı olması ihtimalini de dikkate almışlardır ki, o ...

Şüphe yok ki göklerin ve yerin yaradılışında ve gece ile gündüzün ihtilâfında elbette tam akıl sahipleri için açıkça deliller vardır. ﴾Ali İmran 190﴿

إِنَّ فِى خَلْقِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَٱخْتِلَٰفِ ٱلَّيْلِ وَٱلنَّهَارِ وَٱلْفُلْكِ ٱلَّتِى تَجْرِى فِى ٱلْبَحْرِ بِمَا يَنفَعُ ٱلنَّاسَ وَمَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ مِنَ ٱلسَّمَآءِ مِن مَّآءٍ فَأَحْيَا بِهِ ٱلْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِيهَا مِن كُلِّ دَآبَّةٍ وَتَصْرِيفِ ٱلرِّيَٰحِ وَٱلسَّحَابِ ٱلْمُسَخَّرِ بَيْنَ ٱلسَّمَآءِ وَٱلْأَرْضِ لَءَايَٰتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ Şüphesiz, göklerin ve yerin yaratılışında, gece ile gündüzün birbiri ardınca gelişinde, insanlara yarar sağlayacak şeylerle denizde seyreden gemilerde, Allah'ın gökyüzünden indirip kendisiyle ölmüş toprağı dirilttiği yağmurda, yeryüzünde her çeşit canlıyı yaymasında, rüzgarları ve gökle yer arasındaki emre amade bulutları evirip çevirmesinde elbette düşünen bir topluluk için deliller vardır.   ﴾Bakara 164﴿   إِنَّ فِى خَلْقِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَٱخْتِلَٰفِ ٱلَّيْلِ وَٱلنَّهَارِ لَءَايَٰتٍ لِّأُو۟لِى ٱلْأَلْبَٰبِ Şüphe yok ki göklerin ve yerin yaradılışında ve gece ile gündüzün ihtilâfında e...