🔬 Kudret mi Tesadüf mü?
Bilimin Determinizmle İmtihanı, Evrimin Çöküşü ve İlahi Kudretin Beyanı
Giriş: Bilimin Tevhidle Yolları Neden Ayrıldı?
Modern bilimin başlangıcında, evrende görülen düzen ve hikmet, insanı Allah’ın kudretini tanımaya sevk ediyordu. Newton, Kepler, Galileo gibi öncüler, kâinattaki matematiksel nizamı “ilahi aklın tecellisi” olarak yorumluyordu. Fakat Aydınlanma sonrası bu düşünce yavaşça yön değiştirerek varlıktaki düzeni Allah’tan koparıp tabiat denilen, ne olduğu bile tanımlanamayan bir “doğa ilahına” yüklemeye başladı.
Bu zihinsel kırılmanın özünde yatan şey: Determinist dünya görüşüdür.
1.
Determinizm: Kudreti Redde Giden Felsefî Zehir
- ve 18. yüzyıllarda, Newton mekaniğiyle şekillenen “saat gibi işleyen evren” algısı, tüm olayların mutlak sebep-sonuç zinciriyle açıklandığı bir evren modeli kurdu. Bu modelde:
- Sebepler otomatik olarak sonuçları doğurur,
- Tabii kanunlar değişmezdir,
- Yaratıcıya gerek yoktur.
İşte evrim de bu zeminde doğdu: Tabiatın kendi kendine işlediği bir süreç olarak…
2.
Evrim: Determinizmin Biyolojideki Seküler Tercümesi
Charles Darwin’in ortaya attığı evrim teorisi, canlıları kör mutasyon ve doğal seçilim gibi şuursuz mekanizmalarla açıklamaya çalıştı. Bu teoriye göre:
- Hayat tesadüfen cansız maddeden doğmuştur,
- Türler zamanla gayesizce çeşitlenmiştir,
- Karmaşık yapılar hedefsiz bir birikimin sonucudur.
Bütün bunlar, ilahi kudretin, kasdın, iradenin ve hikmetin inkârıdır.
Ve evrim teorisi, bu inkârı bilim kılığına sokmaya çalışan bir ideolojik projedir.
3.
Modern Bilim: Kendi Silahıyla Determinizmi Çökertti
🔬
Kuantum Mekaniği:
- Maddenin en temel düzeyinde belirsizlik vardır.
- Olaylar mutlak nedenlere değil, olasılık dağılımlarına göre oluşur.
- Ölçüm olmadan fiziksel gerçeklik sabit değildir.
Determinist bir evrende bu mümkün değildir. Bu nedenle klasik nedensellik çökertildi.
🌌
Big Bang ve Kozmoloji:
- Evrenin başlangıcı vardır.
- Zaman, mekân ve madde sonradan var olmuştur.
- Ezeli evren modeli çökmüştür.
Bu da Kur’an’ın ezelden beri söylediği “kûn fe yekûn” (ol der, olur) hakikatini destekler.
🧬
Evrimin Bilimsel Çıkmazları:
- Makroevrim (bir türden başka türe geçiş) gözlenmemiştir.
- Ara geçiş fosilleri yok denecek kadar azdır.
- Genetik bilgi artışı, kör mutasyonlarla açıklanamaz.
- Bilinç, ruh, ahlak, sanat gibi metafizik varlıkların evrimle hiçbir açıklaması yapılamaz.
4.
Abiyogenez: Evrimin Başlayamadığı Yerde Yaratıcıya Mecburiyet
Evrimciler, genellikle canlılık “başladıktan sonra” konuşurlar. Fakat asıl soru şudur:
İlk canlı nasıl ortaya çıktı?
Yani cansızdan canlı nasıl oluştu?
Abiyogenez iddiaları:
- Hiçbir laboratuvarda başarıyla taklit edilemedi,
- Moleküler yapılar tesadüfle kurulamadı,
- Bilgi taşıyan DNA’nın ortaya çıkışı açıklanamadı.
Bir hücrenin:
- DNA/RNA’sı,
- Ribozomları,
- Hücre zarı,
- Protein enzimleri,
- Metabolizması…
…aynı anda, işlevsel biçimde oluşması gerekir. Bu, olasılık hesaplarıyla imkânsızdır.
5.
Aklen ve Kelâmî Olarak: “Başlatıp Bırakan” Yaratıcı Olmaz
Zorda kalan evrimcilerin kaçış cümlesi şudur:
“Pekâlâ, belki ilk canlıyı bir yaratıcı yaptı ama sonrası evrimle gelişti.”
Bu, ne aklen ne kelâmî olarak kabul edilebilir.
Çünkü:
- Allah kudret sahibidir. Bir şeyi başlatan O’yken, onu gayesiz doğaya bırakmaz.
- Her an yaratan O’dur. “Yarattı ama çekildi” demek, deizmin bilimsel versiyonudur.
- Yaratma fiili devamlıdır. Kur’an: “O, her an bir yaratış içindedir.” (Rahmân 29)
Bu mantığın arkasındaki asıl niyet:
- Allah’ın her an failliğini reddetmek,
- Tabiatı bağımsız fail yapmak,
- İlahi hesap ve irade fikrinden kaçmak,
- Bilim adı altında seküler din üretmektir.
6.
Evrim ve Determinizm: Birbirine Bağımlı İki Hurafe
🔗 Evrim teorisi, başından itibaren determinist evren modeline dayanır
Darwin’in evrim teorisi, 19. yüzyılın Newtoncu fizik anlayışıyla doğmuştur.
Bu anlayışta:
- Her şey mutlak nedensellikle işler,
- Olaylar zorunlu sonuçlara dönüşür,
- Evren kendine yeterli bir sistemdir.
İşte evrim teorisi de bu mekanistik anlayışın biyolojik yorumudur:
- “Mutasyonlar olur, seçilim işler, türler dönüşür”
- Yani fail olmadan işleyen bir sistem varsayılır.
🔨 Determinist Zemin Çökünce Evrim De Çöker
Modern fizik, bu determinist zemini iki temel noktadan yıkmıştır:
⚛️ Kuantum Fiziği:
- Evrenin temelinde belirsizlik ve olasılık vardır,
- Mutlak nedensellik yoktur,
- Gözlem olmadan gerçeklik sabitlenemez.
🔁 Bu durumda mutasyon-seçilim gibi mekanizmalar, belirli bir düzende işlemez.
Yani evrimsel süreç fiziğe aykırı hale gelmiştir.
💥 Big Bang:
- Evrenin bir başlangıcı vardır,
- Zaman, mekân, madde sonradan var olmuştur,
- Sonsuz geçmişe dayalı neden-sonuç zinciri (teselsül) imkânsızdır.
🔁 Evrimci modelin ezelî evren varsayımı yıkılmıştır.
Artık başlangıç için zorunlu ve yaratıcı bir fail gerekir.
7.
Qualia Meselesi: Bilincin Evrime Meydan Okuyan Ayaklanması
Qualia, kişinin yaşadığı öznel deneyimlerin doğrudan algısıdır:
- Kırmızıyı kırmızı görme,
- Acıyı acı hissetme,
- Müzikten duygulanma,
- Hüzün, sevgi, vecd gibi duygu hâlleri.
Bu deneyimlerin fiziksel açıklaması yoktur.
Ne sinir hücreleri, ne elektrik akımı, ne hormonlar bir “duyumsama” üretmez. Çünkü:
🧠 Beyne ulaşan elektriksel sinyallerin şu renkte, şu şekilde algılanması gerekir diye bir zorunluluk yoktur.
Ama buna rağmen tüm insanlık:
- Kırmızıyı kırmızı görür,
- Acıyı acı hisseder,
- Sesi, kokuyu, tatlıyı aynı tecrübeyle algılar.
Bu durum:
- Maddenin aynı tepkimeyi vermesiyle açıklanamaz,
- Fiziksel süreçlerle izah edilemez,
- Sadece fıtrata yerleştirilmiş yaratılmış bilinç yapısıyla açıklanabilir.
📚 Kelâmî Sonuç:
- Bilinç, ruh, duygu, anlam — bunlar maddenin üretemeyeceği varlıklardır.
- Qualia, Allah’ın ruh verdiği canlının iç âleminde tecelli eden yaratılış mucizesidir.
- Bu da evrimin değil, yaratılışın delilidir.
📌 Net Hüküm:
🔴 Evrim teorisi, determinizm zemini olmadan işlemez.
🔴 Kuantum fiziği ve Big Bang ile bu zemin çökertilmiştir.
🔴 Bilinç ve qualia gibi olgular evrimi yalanlar, ruhun varlığını doğrular.
🔴 Geriye kalan tek açıklama:
Her şeyi her an yaratan Allah’tır.
🔊 Evrim teorisi, Allah’ı dışlamak için inşa edilen determinist bir tapınaktır.
Kuantum ve Big Bang ise bu tapınağı temellerinden dinamitlemiştir.
Artık tek bir açıklama kalmıştır:
“O, her an bir yaratış içindedir.” (Rahman, 29)
Yorumlar
Yorum Gönder