Ana içeriğe atla

BAKMAK MI VAR ETMEK Mİ? Kuantumun Kalbinde: Çift Yarık Deneyi, Dolanıklık ve Metafiziğe Açılan Kapılar

BAKMAK MI VAR ETMEK Mİ?
Kuantumun Kalbinde: Çift Yarık Deneyi, Dolanıklık ve Metafiziğe Açılan Kapılar


Giriş: Gözlemin Sırrına Yolculuk

Modern fizik, kuantum dünyasına indikçe maddenin sabit ve kesin yapısından uzaklaştığını, gerçekliğinse sürekli bir "olma" hali değil, bir "oluş" hali olduğunu fışıldar gibidir. Bu gerçekliğin en gizemli pencerelerinden biri, çift yarık deneyidir. Her ne kadar bu deney ilk bakışta basit bir laboratuvar gösterimi gibi görünse de, fizik ile metafiziğin sınırlarını bulanıklaştıran, hatta bazen iç içe geçiren derin soruları beraberinde getirir.


1. Çift Yarık Deneyi: Gerçekliğin İki Yüzü

Klasik fizikte bir tanecik (elektron, foton vb.) bir yarığın içinden geçer ve hedefe gider. Ama çift yarık deneyinde bir tanecik gönderildiğinde, sanki aynı anda iki yarıktan birden geçer ve kendisiyle "girişim yapar". Bu, bir dalganın davranışıdır.

Fakat işin ilginci, hangi yarıktan geçtiğini anlamaya yönelik bir gözlem yapıldığında, girişim deseni kaybolur. Parçacık, artık sadece bir yarıktan geçmiş gibi davranır. Yani, "gözlem" gerçekliği belirliyor gibidir.


2. Gecikmeli Seçim (Delayed-Choice): Gelecekten Geçmişe Etki?

John Wheeler'ın 1978 yılında teorik olarak ortaya koyduğu "gecikmeli seçim deneyi" fikri, 2007 yılında Fransa'da bulunan CNRS (Centre National de la Recherche Scientifique) araştırmacıları tarafından ilk kez fotonlarla deneysel olarak test edildi. Bu deneyin farklı versiyonları daha sonra Avustralya'daki ANU (Australian National University) ve Almanya'daki Max Planck Enstitüsü gibi birçok kurumda da başarıyla gerçekleştirildi.

Deneyde özetle şu yapıldı: Bir foton ya da elektron çift yarıktan geçirilir, ancak onun hangi yarıktan geçtiğini belirleyecek ölçüm cihazı, parçacık geçtikten sonra aktif edilir. Yani, ölçüm kararı, parçacığın yarıklardan geçişinden sonra verilmektedir. Buna rağmen, foton ya da elektron sanki bu gelecekte yapılacak ölçümü "biliyormuş gibi" davranmakta ve davranışını geçmişte buna göre ayarlamaktadır.

Bu gözlem, sebep-sonuç zincirinin sadece ileriye dönük değil, geri etkili olabileceği düşüncesini doğurur. Ancak bu, zamanın gerçekten fiziksel olarak çift yönlü aktığı anlamına gelmez. Kuantum dünyasında 'zamanda geriye etki' gibi görünen bu sonuçlar, daha çok zaman ve nedenselliğin klasik anlayışla tam olarak izah edilemeyeceğini ve gerçekliğin ardında zamanla kayıtlı olmayan bir irade ve ilmin etkili olduğunu gösterir. Fiziksel zaman hâlâ bizim deneyimlediğimiz şekilde ileri akıyor görünse de, kuantum seviyesinde zaman kavramı klasik düzeydeki kadar mutlak değildir. Dolayısıyla, bu deneyler zamanın çift yönlü işlemesinden ziyade, zamanın üstünde bir tasarrufun ve ilmin bulunduğunu ima eder.. Zamanın sabit, tek yönlü bir akışa sahip olduğu düşüncesini sorgulatır. Sonuç olarak bu deney, kuantum fiziğinin sadece maddenin değil, zamanın ve nedenselliğin de mutlak olmadığını; aksine, bu kavramların üstünde bir kudretin ve bilginin varlığını işaret ettiğini düşündürmektedir.

John Wheeler'ın teorik olarak ortaya attığı ve daha sonra çeşitli versiyonlarıyla deneysel olarak da doğrulanan "gecikmeli seçim" (delayed-choice) deneyi, kuantum fiziğinin nedensellik ve zaman algısını temelinden sarsar. Bu deneyde, bir foton ya da elektron, çift yarıktan geçtikten sonra mı dalga gibi mi yoksa parçacık gibi mi davranacağına, geçişinden sonra yerleştirilen bir dedektörle karar veriliyormuş gibi görünür. Yani tanecik, sanki gelecekte ne olacağını "önceden biliyormuş" gibi davranmakta ve geçmişteki davranışını bu bilgiye göre şekillendirmektedir. Bu durum, klasik anlamda sebep-sonuç ilişkisini bozar, zamanın tek yönlü (lineer) akmadığını gösterir ve fiziksel süreçlerin zamanla sınırlı olmadığını ima eder. Neticede, zamanın üstünde bir irade ve ilim sahibi bir failin varlığına dair kuvvetli bir işaret olarak yorumlanabilir.


3. Kuantum Dolanıklık: Mekânlar Arasında Anlık Bağ

Dolanık iki taneciğin biri üzerinde yapılan bir işlemin diğerini anında etkilemesidir. Bu etki, aralarında herhangi bir fiziksel temas veya bilgi aktarımı olmaksızın gerçekleşir. Öyle ki, iki parçacık arası mesafe ne kadar büyük olursa olsun, biri üzerinde yapılan işlem diğerini ışık hızından bile hızlı şekilde etkiler. Bu durum, aklın ve fizikteki yerellik anlayışının sınırlarını zorlayacak kadar sıra dışıdır. Öyle ki, insanı neredeyse hayret içinde durduran ve "bu nasıl mümkün olabilir?" dedirten bir gerçeklikle karşı karşıya bırakır. Fizikçiler için bile açıklaması henüz tam yapılamamış bu durum, gerçekliğin sadece gözlenebilir olanla sınırlı olmadığını göstermektedir. Burada önemli bir soru ortaya çıkar: Bilgi iletiliyor gibi görünüyorsa, bu etkiyi alan parçacık kendi kendine mi davranış değiştiriyor? Hayır. Çünkü maddenin kendi kendine irade göstermesi aklen mümkün değildir. Bu değişim, parçacıkların ötesinde hepsini aynı anda bilen, gözeten ve yöneten bir kudretin iradesiyle mümkündür. Aksi hâlde, maddeyi ilahlaştırmak gerekir ki, bu hem ilmî hem kelâmî bakımdan bâtıldır. —âdeta görünmeyen bir merkezî irade veya metafizik bir 'hub' (yani fiziksel uzayın ötesinde, parçacıklar arası bilgiyi anlık olarak koordine eden görünmeyen bir bağ noktası) aracılığıyla— yönetildiğini düşündürmektedir.


4. Dalga Fonksiyonu ve Çökme: Potansiyel Gerçekliğin Fiile Geçişi

Kuantum fiziğinde bir sistem, gözlemleninceye kadar "süperpozisyon" hâlindedir. Bu, tüm olasılıkların bir arada bulunması demektir. Fakat gözlem anında bu dalga fonksiyonu "çöker" ve sistem belli bir duruma geçer. Bu, varlığın kendiliğinden sabit olmadığını, sebepli varlık (mümkin) olduğunu ortaya koyar.


5. Felsefî ve Kelâmî Çıkarımlar: Allah, Zaman ve Kudret

  • Kuantum deneyleri, Aristocu süreklilik ve heyûla anlayışını yıkar. Gerçeklik sürekli değil, kesikli ve sınırlıdır. Bu da El-Hâlik ve El-Mukaddir isimlerini gösterir.

  • Parçalı olan şey, **bileşik (mürekkeb)**tir; her mürekkeb de hadis (sonradan yaratılmış)tir. Allah ise Ehaddır ve Sameddir. Bu da Fahreddin er-Râzî'nin çıkarımına dayanır.

  • Gözlemle belirlenen bir evren, kendi başına varlığı sürdüremez. Varlığı sabit kılan, onu bilerek yaratan bir irade lazımdır.

  • Zamanda ileri ve geri etkiler, Allah'ın zaman ötesi ilmi ve kudretiyle anlamlı hale gelir. Kur'an bu gerçeği haber verir: "...Allah, olanı da, olmuşu da, olacağı da bilir..." (Hadid 22)


Sonuç: Bilimle İzah Edilemeyenin Varlığı

Modern bilim, gerçekliği maddeden ibaret görüyordu. Oysa kuantum fiziği, henüz maddenin kendisine bile doğrudan ulaşabilmiş değildir; çünkü maddenin en küçük ölçekte sabit ve kesin bir hâli yoktur. Parçacıklar, süperpozisyon hâlinde potansiyel olarak var olur, ancak bir gözlem yapıldığında belirli bir hâle "çöker". Bu gözlem dediğimiz şey de çoğu zaman başka bir parçacıkla etkileşimdir. Yani bir parçacığın 'var' olması için başka bir parçacıkla karşılaşması gerekir. O hâlde soru şudur: Bu zincirin başını kim başlatıyor? Teselsül (sonsuz nedensellik zinciri) aklen imkânsız olduğuna göre, ilk etkileşimi başlatan, hiçbir şeye muhtaç olmayan bir irade olmalıdır. Bu da onun arkasındaki emir ve takdir mekanizmasına sadece imâ yoluyla işaret eder. Bu nedenle kuantum fizik değil, bir kelâm kapısıdır. Madde, kudretin sırrıyla yoğrulmuş bir emanet; gözlem, kudretin düğmesine dokunan bir vesiledir. Gerçekliğin ardında her şeyi bilen, her şeye kudreti yeten ve takdir eden bir Varlık olduğu apaçıktır.

Bu da bizi şu soruya getirir:

"Gözlem varlığı belirliyorsa, bütün evrenin gözlemcisi kimdir?"

Cevap: El-Basir olan Allah’tır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bakara Suresi 255(Ayet-el Kürsi), 256,257,258. Ayetlerin Elmalılı Hamdi Yazır Tefsiri

Bakara, 2/255. Ayet  اَللّٰهُ لَٓا اِلٰهَ اِلَّا هُوَۚ اَلْحَيُّ الْقَيُّومُۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌۜ لَهُ مَا فِي السَّمٰوَاتِ وَمَا فِي الْاَرْضِۜ مَنْ ذَا الَّذ۪ي يَشْفَعُ عِنْدَهُٓ اِلَّا بِاِذْنِه۪ۜ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ اَيْد۪يهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْۚ وَلَا يُح۪يطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِه۪ٓ اِلَّا بِمَا شَٓاءَۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمٰوَاتِ وَالْاَرْضَۚ وَلَا يَؤُ۫دُهُ حِفْظُهُمَاۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظ۪يمُ   Allah, O'ndan başka tanrı yoktur; O, hayydir, kayyûmdur. Kendisine ne uyku gelir ne de uyuklama. Göklerde ve yerdekilerin hepsi O'nundur. İzni olmadan O'nun katında kim şefaat edebilir? O, kullarının yaptıklarını ve yapacaklarını bilir. (O'na hiçbir şey gizli kalmaz.) O'nun bildirdiklerinin dışında insanlar O'nun ilminden hiçbir şeyi tam olarak bilemezler. O'nun kürsüsü gökleri ve yeri içine alır, onları koruyup gözetmek kendisine zor gelmez. O, yücedir, büyüktür.  Kur'...

Bakara Suresi 1-5 ayetlerinin Meali ve Elmalılı Hamdi Yazır Tefsiri: 1-Elif. Lâm. Mîm. 2-O kitap (Kur'an); onda asla şüphe yoktur. O, müttakîler (sakınanlar ve arınmak isteyenler) için bir yol göstericidir. 3-Onlar gayba inanırlar, namaz kılarlar, kendilerine verdiğimiz mallardan Allah yolunda harcarlar. 4-Yine onlar, sana indirilene ve senden önce indirilene iman ederler; ahiret gününe de kesinkes inanırlar. 5-İşte onlar, Rablerinden gelen bir hidayet üzeredirler ve kurtuluşa erenler de ancak onlardır.

Bakara, 2/1. Ayet  الٓمٓ ۚ  Elif. Lâm. Mîm.  Bakara, 2/2. Ayet  ذٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَۚۛ ف۪يهِۚۛ هُدًى لِلْمُتَّق۪ينَۙ  O kitap (Kur'an); onda asla şüphe yoktur. O, müttakîler (sakınanlar ve arınmak isteyenler) için bir yol göstericidir.  Bakara, 2/3. Ayet  اَلَّذ۪ينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُق۪يمُونَ الصَّلٰوةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَۙ  Onlar gayba inanırlar, namaz kılarlar, kendilerine verdiğimiz mallardan Allah yolunda harcarlar.  Bakara, 2/4. Ayet  وَالَّذ۪ينَ يُؤْمِنُونَ بِمَٓا اُنْزِلَ اِلَيْكَ وَمَٓا اُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَۚ وَبِالْاٰخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَۜ  Yine onlar, sana indirilene ve senden önce indirilene iman ederler; ahiret gününe de kesinkes inanırlar.  Bakara, 2/5. Ayet  اُو۬لٰٓئِكَ عَلٰى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَاُو۬لٰٓئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ  İşte onlar, Rablerinden gelen bir hidayet üzeredirler ve kurtuluşa erenler de ancak onlardır.  Kur'an-ı Kerim  T.C. Diyanet İşleri Başkanlığı Bakara Suresi 1-5 ayetlerinin Elmalılı Hamdi Yazır Tefsiri: ...

Bakara Suresi 21-25. Ayetler Elmalı Hamdi Yazır Meali ve Tefsiri:

Bakara Suresi 21-25. Ayetler Elmalı Hamdi Yazır Meali ve Tefsiri: Meâl-i Şerifi 21- Ey insanlar! Sizi ve sizden öncekileri yaratan Rabb'inize kulluk edin ki (Allah'ın) azabından korunasınız. 22- O (Rabb) ki yeri sizin için bir döşek, göğü de bir bina yaptı. Gökten su indirdi, onunla size rızık olarak çeşitli ürünler çıkardı. Öyleyse siz de, bile bile, Allah'a eşler koşmayın. 23- Eğer kulumuz (Muhammed)a indirdiğimiz (Kur'ân)den şüphe içinde iseniz, haydi onun gibi bir sûre getirin, Allah'tan başka güvendiklerinizin hepsini çağırın; eğer doğru iseniz. 24- Yok yapamadıysanız, ki hiçbir zaman yapamayacaksınız, o halde yakıtı insanlar ve taşlar olan, inkârcılar için hazırlanmış ateşten sakının. 25- İnanıp yararlı işler yapanlara, altlarından ırmaklar akan cennetlerin kendilerine ait olduğunu müjdele! Onlardaki herhangi bir meyveden rızıklandırıldıklarında: "Bu daha önce de rızıklandığımız şeydir" derler ve o rızık birbirinin benzeri olma...

Rad Suresi 2-5. Ayetlerin Meali ve Elmalılı Tefsiri : 2. Görmekte olduğunuz gökleri direksiz olarak yükselten, sonra Arş'a istivâ eden, güneşi ve ayı emrine boyun eğdiren Allah'tır. (Bunların) her biri muayyen bir vakte kadar akıp gitmektedir. O, Rabbinize kavuşacağınıza kesin olarak inanmanız için her işi düzenleyip âyetleri açıklamaktadır. 3. Yeri döşeyen, onda oturaklı dağlar ve ırmaklar yaratan ve orada bütün meyvelerden çifter çifter yaratan O'dur. Geceyi de gündüzün üzerine O örtüyor. Şüphesiz bütün bunlarda düşünen bir toplum için ibretler vardır. 4. Yeryüzünde birbirine komşu kıtalar, üzüm bağları, ekinler, bir kökten ve çeşitli köklerden dallanmış hurma ağaçları vardır. Bunların hepsi bir su ile sulanır. (Böyle iken) yemişlerinde onların bir kısmını bir kısmına üstün kılarız. İşte bunlarda akıllarını kullanan bir toplum için ibretler vardır. 5. (Resûlüm! Kâfirlerin seni yalanla

Rad Suresi 2-5 Ayetler Elmalılı Tefsiri: اَللّٰهُ الَّذ۪ى Allah O'dur ki, رَفَعَ السَّمٰوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ gökleri direksiz, dayaksız yüceltti. Ne yapmak ve yükseltmek için iskeleye, ne de manivelaya, ne de dayamak için direk dikmeye muhtaç olmadan sırf kudretiyle yaptı, yükseltti, kaldırdı ve orada tuttu, düşmesini önledi. تَرَوْنَهَا Onları görüyorsunuz. Yani üzerinizde olan gökleri görüp duruyorsunuz: O büyük gök cisimleri öylece direksiz olarak duruyorlar, orada dönüp durduklarını da siz görüyorsunuz. İşte Allah, onlara böyle direksiz ve dayaksız olarak kendi yörüngelerinde ve o kadar yükseklerde hareket kabiliyeti verip, size de gösteren kadiri mutlaktır. Bu manada تَرَوْنَهَا daki zamir "direksiz göklere" racidir. Ve cümle bir yan cümleciktir. Bazı tefsir alimleri bunun عَمَد "amed"e (Amed, amudun veya imadın çoğuludur ve direkler anlamına gelir.) raci ve onun sıfatı olması ihtimalini de dikkate almışlardır ki, o ...

Şüphe yok ki göklerin ve yerin yaradılışında ve gece ile gündüzün ihtilâfında elbette tam akıl sahipleri için açıkça deliller vardır. ﴾Ali İmran 190﴿

إِنَّ فِى خَلْقِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَٱخْتِلَٰفِ ٱلَّيْلِ وَٱلنَّهَارِ وَٱلْفُلْكِ ٱلَّتِى تَجْرِى فِى ٱلْبَحْرِ بِمَا يَنفَعُ ٱلنَّاسَ وَمَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ مِنَ ٱلسَّمَآءِ مِن مَّآءٍ فَأَحْيَا بِهِ ٱلْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِيهَا مِن كُلِّ دَآبَّةٍ وَتَصْرِيفِ ٱلرِّيَٰحِ وَٱلسَّحَابِ ٱلْمُسَخَّرِ بَيْنَ ٱلسَّمَآءِ وَٱلْأَرْضِ لَءَايَٰتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ Şüphesiz, göklerin ve yerin yaratılışında, gece ile gündüzün birbiri ardınca gelişinde, insanlara yarar sağlayacak şeylerle denizde seyreden gemilerde, Allah'ın gökyüzünden indirip kendisiyle ölmüş toprağı dirilttiği yağmurda, yeryüzünde her çeşit canlıyı yaymasında, rüzgarları ve gökle yer arasındaki emre amade bulutları evirip çevirmesinde elbette düşünen bir topluluk için deliller vardır.   ﴾Bakara 164﴿   إِنَّ فِى خَلْقِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَٱخْتِلَٰفِ ٱلَّيْلِ وَٱلنَّهَارِ لَءَايَٰتٍ لِّأُو۟لِى ٱلْأَلْبَٰبِ Şüphe yok ki göklerin ve yerin yaradılışında ve gece ile gündüzün ihtilâfında e...