Ana içeriğe atla

📜 Anlamın Sömürgeleştirilmesi ve Batı’nın Kavram Sömürüsü: Bölüm 2 - Ahlak: Tanrı’sız Etik Olur mu?

 📜 Anlamın Sömürgeleştirilmesi ve Batı’nın Kavram Sömürüsü: Bölüm 2 - Ahlak: Tanrı’sız Etik Olur mu?

🔥 Giriş: Ahlakın Çalınan Ruhu
Batı, ahlakı “evrensel etik” diye paketleyip sattı, ama işin özü ne? Herifler her şeyi kendi çıkarlarına göre eğip büküyorlar. Ahlakı da Tanrı’dan, hakikatten koparıp kendi hevalarına kılıf yaptılar. Ne hak tanırlar, ne ölçü dinlerler. Ellerine geçen her kavram gibi, ahlakı da çıkarlarının hizmetine sundular. Peki, Tanrı’sız bir ahlak mümkün mü? Yoksa Batı’nın “etik” dediği, sadece güçlünün keyfi mi?

🧠 1. Ahlakın Sömürgeleştirilmesi: Tanrı’dan Keyfiyete
Batı, ahlakı Tanrı’dan koparıp “toplumsal mutabakat” ya da “bireysel özgürlük” gibi kaygan zeminlere oturttu:
  • Orta Çağ: Kilise, ahlakı kendi dogmalarına hapsetti. Engizisyonla insanları yaktı, “ahlak” adına.
  • Aydınlanma: Tanrı’yı devreden çıkardı, ahlakı akla ve sekülerizme dayandırdı. Ama akıl kimin aklı? Güçlünün aklı.
  • Modern Çağ: Ahlak, bireyin hevasına indirgendi. “Bana iyi geliyorsa ahlakidir” mantığıyla sapkınlıklar “hak” oldu.
Batı’nın ahlakı, hakikate değil, güce hizmet eder. Onların “etik” dedikleri, çoğu zaman güçlü olanın kurallarını meşrulaştırma oyunu.

🎭 2. İkiyüzlülük: Ahlak Maskesiyle Sapkınlık
Batı, ahlakı savunur gibi görünür, ama eylemleri başka söyler:
  • Kadın Hakları: Kadını soyup objeleştirmek “özgürlük”, başörtüsü takmak “baskı”.
  • LGBTI: Sapkınlığı “bireysel hak” diye yüceltirler, ama aileyi, iffeti savunanları “gerici” ilan ederler.
  • İnsan Hakları: Filistin’de katliam olur, susarlar; bir Batılı zarar görünce “etik krizi” çığlıkları atarlar.
Bu ne demek? Batı’nın ahlakı, evrensel bir ölçü değil, çıkarlarına göre şekillenen bir kılıf. Kendi sapkınlıklarını “etik” diye satarken, Müslümanların değerlerini “insan hakları ihlali” sayar.

🧨 3. Ahlakın Araçsallaştırılması: Güçlünün Kalkanına Dönüşüm
Batı, ahlakı bir araç yaptı:
  • Sömürgecilik: Afrikalıları “vahşi” ilan edip köleleştirdiler, “medenileştirme” adına.
  • Kapitalizm: Sömürü düzenini “bireysel özgürlük” ve “piyasa ahlakı” diye meşrulaştırdılar.
  • Medya ve Pop Kültür: Pornografi, alkol, kumar… Hepsi “bireysel tercih” diye paketlenip ahlaki sınırlar yok edildi.
Batı’nın ahlak anlayışı, nefsine uyan her şeyi mübah sayar. Ama işine gelmeyen değerleri “evrensel etik” adına yasaklar.

👑 4. Epistemik Sömürgecilik: Anlamın İşgali
Batı, ahlakı sadece çarpıtmakla yetinmedi, anlamını da işgal etti:
  • Seküler Etik: Ahlakı Tanrı’dan koparıp “toplumsal sözleşme”ye indirgedi. Peki, bu sözleşmeyi kim yazıyor? Güçlü olan.
  • Relativizm: “Herkesin ahlakı kendine” dediler, ama kendi ahlaksızlıklarını evrensel kıldılar.
  • Kültürel Üstünlük: İslam’ın iffet, adalet, merhamet gibi değerleri “geri”; Batı’nın bireycilik, hazcılık, sekülerizm gibi değerleri “ilerici” sayıldı.
Bu, epistemik sömürgeciliktir. Batı, ahlakın ne olduğunu tanımlama hakkını gaspedip, kendi çarpık ölçülerini dünyaya dayattı. Müslüman, namusu savunduğunda “yobaz”; Batılı, sapkınlığı savunduğunda “özgürlükçü” olur.

✊ 5. Ne Yapmalı? Hakikatle Ahlakı Buluşturmak
Ahlakı Batı’nın elinden kurtarmak için:
  • Vahye dayanalım: Ahlak, Allah’ın koyduğu ölçüdür. İnsan aklı, vahyin rehberliğinde hakikate ulaşır.
  • Çarpıtmaları ifşa edelim: Batı’nın “etik” dediği, kimin çıkarına hizmet ediyor? Her iddiayı sorgulayalım.
  • Değerlerimizi savunalım: İffet, adalet, merhamet… Bunlar insanlığın ortak mirasıdır, Batı’nın tekelinde değil.
İslam, ahlakı nefsine değil, Allah’a kullukla tanımlar. İbn Sina’nın, Gazali’nin, Mevlana’nın ahlak anlayışında insan, hem aklı hem kalbiyle hakikate yürür. Batı’nın hazcılığına karşı, biz bu mirası diriltmeliyiz.

🔥 Son Söz: Ahlakın Asası
Batı, ahlakı çaldı, içini boşalttı, kendi hevasının oyuncağı yaptı. Ama hakikat, kimsenin tekelinde değil. Ahlak, Allah’ın insanlığa bahşettiği bir nizamdır; Batı’nın ideolojik sopası değil.
Bir Musa çıkacak. Ve o, Firavun’un elinden ahlakın asasını geri alacak, inşallah.
📌 Sıradaki Bölüm: Özgürlük - Sınır mı, Sınırsızlık mı?
Batı, özgürlüğü “sınırsız bireycilik” diye sattı. Peki, bu özgürlük kimi özgür kılıyor? Söyle, devam edelim!

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bakara Suresi 255(Ayet-el Kürsi), 256,257,258. Ayetlerin Elmalılı Hamdi Yazır Tefsiri

Bakara, 2/255. Ayet  اَللّٰهُ لَٓا اِلٰهَ اِلَّا هُوَۚ اَلْحَيُّ الْقَيُّومُۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌۜ لَهُ مَا فِي السَّمٰوَاتِ وَمَا فِي الْاَرْضِۜ مَنْ ذَا الَّذ۪ي يَشْفَعُ عِنْدَهُٓ اِلَّا بِاِذْنِه۪ۜ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ اَيْد۪يهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْۚ وَلَا يُح۪يطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِه۪ٓ اِلَّا بِمَا شَٓاءَۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمٰوَاتِ وَالْاَرْضَۚ وَلَا يَؤُ۫دُهُ حِفْظُهُمَاۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظ۪يمُ   Allah, O'ndan başka tanrı yoktur; O, hayydir, kayyûmdur. Kendisine ne uyku gelir ne de uyuklama. Göklerde ve yerdekilerin hepsi O'nundur. İzni olmadan O'nun katında kim şefaat edebilir? O, kullarının yaptıklarını ve yapacaklarını bilir. (O'na hiçbir şey gizli kalmaz.) O'nun bildirdiklerinin dışında insanlar O'nun ilminden hiçbir şeyi tam olarak bilemezler. O'nun kürsüsü gökleri ve yeri içine alır, onları koruyup gözetmek kendisine zor gelmez. O, yücedir, büyüktür.  Kur'...

Bakara Suresi 1-5 ayetlerinin Meali ve Elmalılı Hamdi Yazır Tefsiri: 1-Elif. Lâm. Mîm. 2-O kitap (Kur'an); onda asla şüphe yoktur. O, müttakîler (sakınanlar ve arınmak isteyenler) için bir yol göstericidir. 3-Onlar gayba inanırlar, namaz kılarlar, kendilerine verdiğimiz mallardan Allah yolunda harcarlar. 4-Yine onlar, sana indirilene ve senden önce indirilene iman ederler; ahiret gününe de kesinkes inanırlar. 5-İşte onlar, Rablerinden gelen bir hidayet üzeredirler ve kurtuluşa erenler de ancak onlardır.

Bakara, 2/1. Ayet  الٓمٓ ۚ  Elif. Lâm. Mîm.  Bakara, 2/2. Ayet  ذٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَۚۛ ف۪يهِۚۛ هُدًى لِلْمُتَّق۪ينَۙ  O kitap (Kur'an); onda asla şüphe yoktur. O, müttakîler (sakınanlar ve arınmak isteyenler) için bir yol göstericidir.  Bakara, 2/3. Ayet  اَلَّذ۪ينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُق۪يمُونَ الصَّلٰوةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَۙ  Onlar gayba inanırlar, namaz kılarlar, kendilerine verdiğimiz mallardan Allah yolunda harcarlar.  Bakara, 2/4. Ayet  وَالَّذ۪ينَ يُؤْمِنُونَ بِمَٓا اُنْزِلَ اِلَيْكَ وَمَٓا اُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَۚ وَبِالْاٰخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَۜ  Yine onlar, sana indirilene ve senden önce indirilene iman ederler; ahiret gününe de kesinkes inanırlar.  Bakara, 2/5. Ayet  اُو۬لٰٓئِكَ عَلٰى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَاُو۬لٰٓئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ  İşte onlar, Rablerinden gelen bir hidayet üzeredirler ve kurtuluşa erenler de ancak onlardır.  Kur'an-ı Kerim  T.C. Diyanet İşleri Başkanlığı Bakara Suresi 1-5 ayetlerinin Elmalılı Hamdi Yazır Tefsiri: ...

Bakara Suresi 21-25. Ayetler Elmalı Hamdi Yazır Meali ve Tefsiri:

Bakara Suresi 21-25. Ayetler Elmalı Hamdi Yazır Meali ve Tefsiri: Meâl-i Şerifi 21- Ey insanlar! Sizi ve sizden öncekileri yaratan Rabb'inize kulluk edin ki (Allah'ın) azabından korunasınız. 22- O (Rabb) ki yeri sizin için bir döşek, göğü de bir bina yaptı. Gökten su indirdi, onunla size rızık olarak çeşitli ürünler çıkardı. Öyleyse siz de, bile bile, Allah'a eşler koşmayın. 23- Eğer kulumuz (Muhammed)a indirdiğimiz (Kur'ân)den şüphe içinde iseniz, haydi onun gibi bir sûre getirin, Allah'tan başka güvendiklerinizin hepsini çağırın; eğer doğru iseniz. 24- Yok yapamadıysanız, ki hiçbir zaman yapamayacaksınız, o halde yakıtı insanlar ve taşlar olan, inkârcılar için hazırlanmış ateşten sakının. 25- İnanıp yararlı işler yapanlara, altlarından ırmaklar akan cennetlerin kendilerine ait olduğunu müjdele! Onlardaki herhangi bir meyveden rızıklandırıldıklarında: "Bu daha önce de rızıklandığımız şeydir" derler ve o rızık birbirinin benzeri olma...

Rad Suresi 2-5. Ayetlerin Meali ve Elmalılı Tefsiri : 2. Görmekte olduğunuz gökleri direksiz olarak yükselten, sonra Arş'a istivâ eden, güneşi ve ayı emrine boyun eğdiren Allah'tır. (Bunların) her biri muayyen bir vakte kadar akıp gitmektedir. O, Rabbinize kavuşacağınıza kesin olarak inanmanız için her işi düzenleyip âyetleri açıklamaktadır. 3. Yeri döşeyen, onda oturaklı dağlar ve ırmaklar yaratan ve orada bütün meyvelerden çifter çifter yaratan O'dur. Geceyi de gündüzün üzerine O örtüyor. Şüphesiz bütün bunlarda düşünen bir toplum için ibretler vardır. 4. Yeryüzünde birbirine komşu kıtalar, üzüm bağları, ekinler, bir kökten ve çeşitli köklerden dallanmış hurma ağaçları vardır. Bunların hepsi bir su ile sulanır. (Böyle iken) yemişlerinde onların bir kısmını bir kısmına üstün kılarız. İşte bunlarda akıllarını kullanan bir toplum için ibretler vardır. 5. (Resûlüm! Kâfirlerin seni yalanla

Rad Suresi 2-5 Ayetler Elmalılı Tefsiri: اَللّٰهُ الَّذ۪ى Allah O'dur ki, رَفَعَ السَّمٰوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ gökleri direksiz, dayaksız yüceltti. Ne yapmak ve yükseltmek için iskeleye, ne de manivelaya, ne de dayamak için direk dikmeye muhtaç olmadan sırf kudretiyle yaptı, yükseltti, kaldırdı ve orada tuttu, düşmesini önledi. تَرَوْنَهَا Onları görüyorsunuz. Yani üzerinizde olan gökleri görüp duruyorsunuz: O büyük gök cisimleri öylece direksiz olarak duruyorlar, orada dönüp durduklarını da siz görüyorsunuz. İşte Allah, onlara böyle direksiz ve dayaksız olarak kendi yörüngelerinde ve o kadar yükseklerde hareket kabiliyeti verip, size de gösteren kadiri mutlaktır. Bu manada تَرَوْنَهَا daki zamir "direksiz göklere" racidir. Ve cümle bir yan cümleciktir. Bazı tefsir alimleri bunun عَمَد "amed"e (Amed, amudun veya imadın çoğuludur ve direkler anlamına gelir.) raci ve onun sıfatı olması ihtimalini de dikkate almışlardır ki, o ...

Şüphe yok ki göklerin ve yerin yaradılışında ve gece ile gündüzün ihtilâfında elbette tam akıl sahipleri için açıkça deliller vardır. ﴾Ali İmran 190﴿

إِنَّ فِى خَلْقِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَٱخْتِلَٰفِ ٱلَّيْلِ وَٱلنَّهَارِ وَٱلْفُلْكِ ٱلَّتِى تَجْرِى فِى ٱلْبَحْرِ بِمَا يَنفَعُ ٱلنَّاسَ وَمَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ مِنَ ٱلسَّمَآءِ مِن مَّآءٍ فَأَحْيَا بِهِ ٱلْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِيهَا مِن كُلِّ دَآبَّةٍ وَتَصْرِيفِ ٱلرِّيَٰحِ وَٱلسَّحَابِ ٱلْمُسَخَّرِ بَيْنَ ٱلسَّمَآءِ وَٱلْأَرْضِ لَءَايَٰتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ Şüphesiz, göklerin ve yerin yaratılışında, gece ile gündüzün birbiri ardınca gelişinde, insanlara yarar sağlayacak şeylerle denizde seyreden gemilerde, Allah'ın gökyüzünden indirip kendisiyle ölmüş toprağı dirilttiği yağmurda, yeryüzünde her çeşit canlıyı yaymasında, rüzgarları ve gökle yer arasındaki emre amade bulutları evirip çevirmesinde elbette düşünen bir topluluk için deliller vardır.   ﴾Bakara 164﴿   إِنَّ فِى خَلْقِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَٱخْتِلَٰفِ ٱلَّيْلِ وَٱلنَّهَارِ لَءَايَٰتٍ لِّأُو۟لِى ٱلْأَلْبَٰبِ Şüphe yok ki göklerin ve yerin yaradılışında ve gece ile gündüzün ihtilâfında e...