ZERREDEN KÜREYE: Yaratılışın Dört Delili – Madde, Enerji, Zaman ve Mekân
ÖNSÖZ
Bu çalışma, “Zerreden Küreye” anlayışıyla varlığın en temel yapı taşlarını inceleyerek yaratılmışlık hakikatine ulaşmayı amaçlamaktadır.
Modern bilimin ortaya koyduğu fiziksel gerçeklikler ile Kelam ilminin aklî ve naklî delilleri birleştirilerek;
madde, enerji, zaman ve mekânın ezelî değil, sonlu ve yaratılmış olduğu gösterilmektedir.
Varlık, kendiliğinden var olmuş değildir. Her şey sınırlandırılmış, takdir edilmiş, ölçülmüş ve yaratılmıştır.
Bu delillerin ortak noktası, bizi mutlak varlığa, ezelî ve ebedî olana yani Allah Teâlâ’ya götürmesidir.
Bu yazı, hem düşünen akıllara bir rehber hem de imanını ilimle kuvvetlendirmek isteyen gönüllere bir delil olması duasıyla hazırlanmıştır.
1. Madde: Sınırlandırılmış ve Zıddı Olan Bir Varlık
Madde, tarih boyunca kimi felsefeciler tarafından ezelî olarak görülmüştür. Aristo ve Demokritos gibi düşünürler maddeyi bozulmaz ve sürekli kabul etmişlerdir. Ancak modern bilimsel veriler ve Kelam ilminin ilkeleri bu görüşü reddeder.
Kuantum fiziği göstermiştir ki:
- Madde kesiklidir (kuantalıdır)
- Parçacıklar belirli enerji seviyelerinde bulunur
- Sürekli değil, sınırlıdır
- Değişime uğrar
- Zıddı olan antimadde ile birlikte yok olabilir
Bu da maddeyi mümkün ve sonlu yapar. Kelamcılar şöyle der: "Zıddı olan ezelî olamaz. Değişen sabit olamaz." Öyleyse madde yaratılmıştır.
Kur’an da bu yaratılışı bildirir:
“O her şeyi en güzel şekilde yaratmıştır.” (Secde 7)
“Her şeyden çift yarattık. Umulur ki ibret alasınız.” (Zariyat 49)
2. Enerji: Formu Değişen, Zıddı Olan Güç
Enerji, sabit bir cevher değil; dönüşen bir mahiyettir. Kinetik, potansiyel, ısı, ışık ve nükleer gibi birçok türü vardır. Ancak tümü zamanla değişime, tükenmeye ve forma bağlıdır.
Fiziksel olarak:
- Enerji maddeye dönüşebilir (E=mc²)
- Maddeyle birlikte yok olabilir (madde-antimadde yok oluşu)
- Hawking ışınımı ile kara delikler enerji kaybedebilir
Kelamî açıdan:
- Değişen şey hadistir
- Zıddı olan mümkün varlıktır
- Sürekli olmayan ezelî olamaz
Kur’an’da:
“O, ateşi sizin için yeşil ağaçtan çıkarandır.” (Yasin 80)
Yani enerji, Allah’ın yaratmasıyla var olur.
Sonuç: Enerji de yaratılmıştır.
3. Zaman: Başlangıcı Olan Akış
Zaman; hareketin ölçüsü, olayların sıralanışı, oluşun kendisidir. Ama zamanın da bir başlangıcı vardır. Big Bang teorisi zamanın, mekânla birlikte başladığını ortaya koyar.
Kelamcılar der ki:
- Zaman hadistir
- Zamanla kayıtlı olan her şey sonradandır
- Ezelî olan zaman üstüdür
Kur’an’da:
“Rabbinin katında bir gün, sizin saydığınız bin yıl gibidir.” (Hac 47)
“Geceyi ve gündüzü yaratan O’dur.” (Enbiya 33)
Allah zamandan münezzehtir:
“O evveldir, âhirdir, zâhirdir, bâtındır.” (Hadid 3)
Zamanla kayıtlı olan yaratılmıştır. Zamanla var olan yaratılmıştır. Bu da zamanın bir mahlûk olduğunu gösterir.
4. Mekân:Yer Tutma, Sınır ve Sonluluk
Mekân, varlığın yer tuttuğu, sınırlandığı ve konumlandığı alandır.
Ancak mekân da tıpkı zaman gibi sabit ve mutlak değildir; değişir, sınırlıdır ve yaratılmıştır.
Fizikte mekân:
- Eğilebilir (Einstein’ın genel görelilik teorisine göre kütle mekânı büker)
- Genişler (evrenin genişlemesi gözlemlenmiştir)
- Parçalanabilir ve sınırlıdır (uzay boşluğu sonsuz değil, bir yapıya sahip)
- Zamanla birlikte başlar (Big Bang ile zaman ve mekân aynı anda yaratılmıştır)
Kelamcıların hükmü:
- Hadis olan zamana bağlı olan mekân da hadistir
- Kapsayan şey de kapsamlıdır; yani mekân, kayıtlıdır ve sınırlandırılmıştır
- Sınır demek, sonluluk ve yaratılmışlık demektir
Kur’an’da:
“Gökleri ve yeri hak ile yarattı…” (En’am 73)
“Yedi göğü birbiriyle ahenk içinde yarattı…” (Mülk 3)
Yani gök (mekân) de mahlûktur. Yaratılmıştır. Zorunlu varlık değildir.
Sonuç: Mekân da Allah tarafından yaratılmıştır ve zaman, madde, enerji gibi kayıtlıdır.
Madde sınırlandırılmıştır, zıddı vardır, dönüşür.
Enerji tükenebilir, form değiştirir, sabit değildir.
Zaman başlamıştır, değişir, kayıtlıdır.
Bu dört temel unsurun ortak noktası:
- Ezelî olmamaları
- Zorunlu varlık olmamaları
- Allah tarafından yaratılmış olmalarıdır
“Her şey helak olucudur, O’nun Zâtı müstesna.” (Kasas 88)
“O her şeyi takdir etmiş ve bir ölçüyle yaratmıştır.” (Furkan 2)
Zerreden küreye her şey, Allah’ın kudreti ve takdiriyle vardır.
Her biri hem modern bilimin hem de Kelam ilminin ışığında değerlendirilir.
Amaç, yaratılışın izlerini hem mikroskobik hem de makroskobik ölçekte ortaya koymaktır.
Çünkü her varlık Allah’ın kudretine ve takdirine işaret eder.
Bu yazı, “Zerreden Küreye” bakış açısıyla evrendeki en temel dört unsuru – madde, enerji, zaman ve mekân – ele alır.
Yorumlar
Yorum Gönder