Zerreden Küreye – V: Zamanın Yaratılması – Hareketin İçindeki Ölçü
Giriş: Zaman Nedir?
Modern fizikte zaman, hareketin bir ölçüsüdür.
Ama zaman da bir başlangıca sahip olmalıdır.
Bu da bizi şu soruya götürür:
“Zamanın kendisi de yaratılmış olabilir mi?”
1. Zamanın Fiziksel Tanımı
Zaman:
Newton’a göre mutlak bir akıştır.
Einstein’a göre uzayla birleşik bir boyuttur (uzay-zaman).
Termodinamikte entropinin yönünü gösterir.
Ama tüm bu tanımlarda ortak nokta şudur:
Zaman, maddeye ve harekete bağlıdır.
2. Zamanın Başlangıcı ve Büyük Patlama
Big Bang modeline göre:
Evrenin bir başlangıcı vardır.
Uzay ve zaman bu başlangıçta yaratılmıştır.
Stephen Hawking bile itiraf eder:
“Zamanın bir başlangıcı varsa, ondan önce ‘önce’ yoktur. Çünkü ‘önce’ kelimesi zamana bağlıdır.”
Bu, kelâmcıların asırlardır savunduğu bir hakikattir:
Zaman yaratılmıştır. Kadîm değildir. Allah zamandan münezzehtir.
3. Zamanın Göreceli Olması: Yaratılmışlık Delili
Einstein’ın görelilik teorisi zamanın izafî olduğunu ortaya koymuştur:
Işığa yaklaşan hızlarda zaman yavaşlar.
Güçlü kütleçekim alanlarında zaman daha yavaş akar.
Farklı konumlardaki saatler farklı işler.
Bu da gösterir ki:
Zaman sabit değildir, şarta bağlıdır.
Bu da onun zatında zorunlu bir varlık olmadığını gösterir.
Değişebilen her şey gibi, zaman da hadistir yani yaratılmıştır.
4. Kur’an’ın Asırlar Öncesinden Göreceli Zamana İşareti
Kur’an, 1400 yıl önce zamanın izafiliğine işaret etmiştir:
“Rabbinin katında bir gün, sizin saymakta olduğunuz bin yıl gibidir.” (Hac 47)
“Gökten yere kadar her işi O evirip düzene koyar; sonra o iş sizin saymakta olduğunuzla bin yıl tutan bir günde O’na yükselir.” (Secde 5)
Bu ayetler:
Zamanın her yerde aynı işlemediğini,
Allah katında zamanın farklı işlediğini,
Zamanın yaratılmış ve ölçülmüş bir şey olduğunu gösterir.
Ve modern fizik, bunu ancak 20. yüzyılda keşfedebilmiştir.
Bu da Kur’an’ın hak söz olduğuna, ilahi bilgi içerdiğine açık bir delildir.
5. Kelâm Açısından: Zamanın Hudûsu
İmam Gazâlî şöyle der:
“Her değişen şey yaratılmıştır. Zaman da değişkendir. O hâlde zaman da yaratılmıştır.”
Kelâmcılar şunu savunur:
Zaman, varlığı zatında sabit olmayan bir ölçüdür.
Hareketle doğar, harekete bağlıdır.
O hâlde Vacibü’l-Vücûd olan Allah zamana tabi değildir.
6. Kur’an’da Zamanın İlahi Takdiri
Kur’an’da zamanın yaratılışı ve ölçülülüğü açıkça bildirilir:
“Güneşi bir ziya, ayı bir nur kılan ve yılların sayısını, hesabı bilesiniz diye ona menziller takdir eden O’dur.” (Yunus 5)
“Her şeyi bir ölçüyle yarattık.” (Kamer 49)
“O Evvel’dir, Ahir’dir.” (Hadid 3)
Zaman, yaratılmış bir ölçüdür.
Ve her ölçü, bir ölçen, bir takdir eden gerektirir.
7. Sonuç: Zaman Yaratılmıştır, Takdir Edilmiştir
Zamanın başlangıcı vardır.
Zaman izafî ve değişkendir.
Zaman yaratılmıştır, ezelî değildir.
Allah, zamanın yaratıcısıdır, ona mahkûm değildir.
“Her an bir iş üzerindedir.” (Rahman 29)
“Sizi ve yaptığınız şeyleri Allah yaratmıştır.” (Saffat 96)
Zamanın başlangıcı vardır.
Zaman izafî ve değişkendir.
Zaman yaratılmıştır, ezelî değildir.
Allah, zamanın yaratıcısıdır, ona mahkûm değildir.
“Her an bir iş üzerindedir.” (Rahman 29)
“Sizi ve yaptığınız şeyleri Allah yaratmıştır.” (Saffat 96)
Zaman varsa, onu yaratan da vardır.
Zamanın ölçülülüğü, Allah’ın kudret ve hikmetinin bir ayetidir.
Yorumlar
Yorum Gönder