Ana içeriğe atla

Alem Sonradan mı? Hudûs Delili, Çift Yaratılış ve Bilimin Şahitliği

 


Alem Sonradan mı? Hudûs Delili, Çift Yaratılış ve Bilimin Şahitliği




Giriş



İslam kelâmı, evrenin yaratılmış ve sonradan olduğunu Hudûs Deliliyle ortaya koyar. Bu delil, evrenin değişkenliği, sonluluğu ve bağımlılığı üzerinden bir zorunlu yaratıcıya ulaşır. Kur’an ise bu yaratılmışlığı “her şeyden çift yaratılması” ifadesiyle vurgular. Günümüzde atom altı düzeyde bile çiftlik ve zıtlık, hem yaratılmışlığın hem de tercih edilmişliğin izlerini taşımaktadır.





I. Hudûs Delili: Yaratılışın Akli Temeli



Hudûs delili, şu temel akıl yürütmeye dayanır:


  1. Her sonradan olan şeyin bir yaratıcısı vardır.
  2. Evren ve içindeki her şey değişmekte ve yok olmaktadır.
  3. Değişen şey ezelî olamaz.
  4. O halde evren sonradan yaratılmıştır.
  5. Evrenin bir yaratıcısı vardır: Allah.



Bu delil, hem zamana hem maddeye hem de düzene uygulanabilir.





II. Çift Yaratılış: Zıtların Tercihi ve Terkip



Kur’an buyurur:


“Her şeyden çift yarattık. Umulur ki düşünüp ibret alırsınız.” (Zâriyât 49)


Bu çiftlik; gece-gündüz, erkek-dişi, artı-eksi gibi birçok örnekle gözlemlenir. Fakat daha da ilginci, bu çiftlik ilkesinin atom altı seviyede dahi var olmasıdır.


Atomun temeli, madde ve zıt kutbu olan antimadde ile inşa edilmiştir:


  • Elektron ↔ Pozitron
  • Proton ↔ Antiproton
  • Kuark ↔ Antikuark



Büyük Patlama sırasında eşit miktarda madde ve antimadde meydana gelmiştir. Ancak çok küçük bir farkla madde tercih edilmiş ve antimadde yok olmuştur. Bu fark, “madde-antimadde simetri kırılması” olarak adlandırılır.


Bu tercih, kelâmcıların ifadesiyle “mümkin olanın varlık cihetinin tercih edilmesi”dir.

Tercih edici ise sadece fail-i muhtâr (irade sahibi yaratıcı) olabilir.


Bu noktada şu sonuç ortaya çıkar:


  • Varlığın temelinde çiftlik ve zıtlık varsa,
  • Zıtlardan biri ayakta kalmış ve evren onun üzerinden inşa edilmişse,
  • Bu ayakta kalış bir zaruret değil tercihtir,
  • O zaman bu varlıklar zorunlu değil, mümkündür,
  • Mümkin varlık ise varlığı için bir tercih ediciye, bir mukaddire muhtaçtır: Allah.






III. Big Bang: Kozmik Başlangıcın Delili



Modern bilim, evrenin bir başlangıcı olduğunu kabul etmektedir. Büyük Patlama teorisi:


  • Evrenin zaman ve mekânla birlikte bir başlangıcı olduğunu,
  • Enerji ve maddenin o anda ortaya çıktığını,
  • Zamanın dahi “yaratıldığını” göstermektedir.



Yani zamanın da hadîs (sonradan) olduğu, zamanın dışında bir varlığın (Allah’ın) zorunluluğunu gösterir.





IV. Kuantum Fiziği: Ölçü ve Belirsizlik



Kuantum fiziğinde:


  • Enerji seviyeleri sınırlıdır (kuantalanmıştır),
  • Parçacıklar belirli olasılıklarla davranır,
  • Sebep-sonuç mutlak değildir ama tamamen keyfî de değildir.



Bu düzende dahi ölçü ve sınır vardır:


“O, her şeyi bir ölçüyle yaratmıştır.” (Furkan 2)


Yani, bu evren başıboş değil, bilakis sınırlı, tercihe bağlı ve düzenlidir.





V. Fânîlik ve Allah’ın Kıdemi



Kur’an’da:


“Her şey helak olucudur, O’nun Zâtı müstesna.” (Kasas 88)


Zıtlık, çiftlik, geçicilik, entropi, bozunma — hepsi bir şeye işaret eder:

Evren fânîdir.


Fânî olan bir şeyin ezelî olması imkânsızdır.

Kadîm olan, zıddı olmayan, başkasına muhtaç olmayan, yok olmayan olur.

Bu vasıflar sadece Allah’a mahsustur.





VI. Sonuç: Zorunlu Bir Başlatıcı Vardır



  • Evrenin başlangıcı vardır.
  • Her şey çift yaratılmıştır.
  • Fânî ve mümkün varlıklardan oluşmuştur.
  • Tercih edilerek yaratılmıştır.
  • Tercih fail-i muhtâr ister.
  • O fail de Allah Teâlâ’dır.



“Allah her şeyin yaratıcısıdır.” (Zümer 62)

“Gökleri ve yeri yoktan var eden O’dur.”* (En’âm 101)





Blog Notu:



Bu yazı, “Zerreden Küreye Ayetler” serisinin bir parçası olarak, evrenin yaratılmış olduğunu hem kelâmî hem bilimsel delillerle ortaya koyar. Amaç, evrendeki varlıkların zorunlu değil mümkün, ezelî değil sonradan, bağımsız değil muhtaç olduğunu göstererek Allah’ın zorunlu varlığını akıl, bilim ve vahiy ışığında tefekkür etmektir.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bakara Suresi 255(Ayet-el Kürsi), 256,257,258. Ayetlerin Elmalılı Hamdi Yazır Tefsiri

Bakara, 2/255. Ayet  اَللّٰهُ لَٓا اِلٰهَ اِلَّا هُوَۚ اَلْحَيُّ الْقَيُّومُۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌۜ لَهُ مَا فِي السَّمٰوَاتِ وَمَا فِي الْاَرْضِۜ مَنْ ذَا الَّذ۪ي يَشْفَعُ عِنْدَهُٓ اِلَّا بِاِذْنِه۪ۜ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ اَيْد۪يهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْۚ وَلَا يُح۪يطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِه۪ٓ اِلَّا بِمَا شَٓاءَۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمٰوَاتِ وَالْاَرْضَۚ وَلَا يَؤُ۫دُهُ حِفْظُهُمَاۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظ۪يمُ   Allah, O'ndan başka tanrı yoktur; O, hayydir, kayyûmdur. Kendisine ne uyku gelir ne de uyuklama. Göklerde ve yerdekilerin hepsi O'nundur. İzni olmadan O'nun katında kim şefaat edebilir? O, kullarının yaptıklarını ve yapacaklarını bilir. (O'na hiçbir şey gizli kalmaz.) O'nun bildirdiklerinin dışında insanlar O'nun ilminden hiçbir şeyi tam olarak bilemezler. O'nun kürsüsü gökleri ve yeri içine alır, onları koruyup gözetmek kendisine zor gelmez. O, yücedir, büyüktür.  Kur'...

Bakara Suresi 1-5 ayetlerinin Meali ve Elmalılı Hamdi Yazır Tefsiri: 1-Elif. Lâm. Mîm. 2-O kitap (Kur'an); onda asla şüphe yoktur. O, müttakîler (sakınanlar ve arınmak isteyenler) için bir yol göstericidir. 3-Onlar gayba inanırlar, namaz kılarlar, kendilerine verdiğimiz mallardan Allah yolunda harcarlar. 4-Yine onlar, sana indirilene ve senden önce indirilene iman ederler; ahiret gününe de kesinkes inanırlar. 5-İşte onlar, Rablerinden gelen bir hidayet üzeredirler ve kurtuluşa erenler de ancak onlardır.

Bakara, 2/1. Ayet  الٓمٓ ۚ  Elif. Lâm. Mîm.  Bakara, 2/2. Ayet  ذٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَۚۛ ف۪يهِۚۛ هُدًى لِلْمُتَّق۪ينَۙ  O kitap (Kur'an); onda asla şüphe yoktur. O, müttakîler (sakınanlar ve arınmak isteyenler) için bir yol göstericidir.  Bakara, 2/3. Ayet  اَلَّذ۪ينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُق۪يمُونَ الصَّلٰوةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَۙ  Onlar gayba inanırlar, namaz kılarlar, kendilerine verdiğimiz mallardan Allah yolunda harcarlar.  Bakara, 2/4. Ayet  وَالَّذ۪ينَ يُؤْمِنُونَ بِمَٓا اُنْزِلَ اِلَيْكَ وَمَٓا اُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَۚ وَبِالْاٰخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَۜ  Yine onlar, sana indirilene ve senden önce indirilene iman ederler; ahiret gününe de kesinkes inanırlar.  Bakara, 2/5. Ayet  اُو۬لٰٓئِكَ عَلٰى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَاُو۬لٰٓئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ  İşte onlar, Rablerinden gelen bir hidayet üzeredirler ve kurtuluşa erenler de ancak onlardır.  Kur'an-ı Kerim  T.C. Diyanet İşleri Başkanlığı Bakara Suresi 1-5 ayetlerinin Elmalılı Hamdi Yazır Tefsiri: ...

Bakara Suresi 21-25. Ayetler Elmalı Hamdi Yazır Meali ve Tefsiri:

Bakara Suresi 21-25. Ayetler Elmalı Hamdi Yazır Meali ve Tefsiri: Meâl-i Şerifi 21- Ey insanlar! Sizi ve sizden öncekileri yaratan Rabb'inize kulluk edin ki (Allah'ın) azabından korunasınız. 22- O (Rabb) ki yeri sizin için bir döşek, göğü de bir bina yaptı. Gökten su indirdi, onunla size rızık olarak çeşitli ürünler çıkardı. Öyleyse siz de, bile bile, Allah'a eşler koşmayın. 23- Eğer kulumuz (Muhammed)a indirdiğimiz (Kur'ân)den şüphe içinde iseniz, haydi onun gibi bir sûre getirin, Allah'tan başka güvendiklerinizin hepsini çağırın; eğer doğru iseniz. 24- Yok yapamadıysanız, ki hiçbir zaman yapamayacaksınız, o halde yakıtı insanlar ve taşlar olan, inkârcılar için hazırlanmış ateşten sakının. 25- İnanıp yararlı işler yapanlara, altlarından ırmaklar akan cennetlerin kendilerine ait olduğunu müjdele! Onlardaki herhangi bir meyveden rızıklandırıldıklarında: "Bu daha önce de rızıklandığımız şeydir" derler ve o rızık birbirinin benzeri olma...

Rad Suresi 2-5. Ayetlerin Meali ve Elmalılı Tefsiri : 2. Görmekte olduğunuz gökleri direksiz olarak yükselten, sonra Arş'a istivâ eden, güneşi ve ayı emrine boyun eğdiren Allah'tır. (Bunların) her biri muayyen bir vakte kadar akıp gitmektedir. O, Rabbinize kavuşacağınıza kesin olarak inanmanız için her işi düzenleyip âyetleri açıklamaktadır. 3. Yeri döşeyen, onda oturaklı dağlar ve ırmaklar yaratan ve orada bütün meyvelerden çifter çifter yaratan O'dur. Geceyi de gündüzün üzerine O örtüyor. Şüphesiz bütün bunlarda düşünen bir toplum için ibretler vardır. 4. Yeryüzünde birbirine komşu kıtalar, üzüm bağları, ekinler, bir kökten ve çeşitli köklerden dallanmış hurma ağaçları vardır. Bunların hepsi bir su ile sulanır. (Böyle iken) yemişlerinde onların bir kısmını bir kısmına üstün kılarız. İşte bunlarda akıllarını kullanan bir toplum için ibretler vardır. 5. (Resûlüm! Kâfirlerin seni yalanla

Rad Suresi 2-5 Ayetler Elmalılı Tefsiri: اَللّٰهُ الَّذ۪ى Allah O'dur ki, رَفَعَ السَّمٰوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ gökleri direksiz, dayaksız yüceltti. Ne yapmak ve yükseltmek için iskeleye, ne de manivelaya, ne de dayamak için direk dikmeye muhtaç olmadan sırf kudretiyle yaptı, yükseltti, kaldırdı ve orada tuttu, düşmesini önledi. تَرَوْنَهَا Onları görüyorsunuz. Yani üzerinizde olan gökleri görüp duruyorsunuz: O büyük gök cisimleri öylece direksiz olarak duruyorlar, orada dönüp durduklarını da siz görüyorsunuz. İşte Allah, onlara böyle direksiz ve dayaksız olarak kendi yörüngelerinde ve o kadar yükseklerde hareket kabiliyeti verip, size de gösteren kadiri mutlaktır. Bu manada تَرَوْنَهَا daki zamir "direksiz göklere" racidir. Ve cümle bir yan cümleciktir. Bazı tefsir alimleri bunun عَمَد "amed"e (Amed, amudun veya imadın çoğuludur ve direkler anlamına gelir.) raci ve onun sıfatı olması ihtimalini de dikkate almışlardır ki, o ...

Şüphe yok ki göklerin ve yerin yaradılışında ve gece ile gündüzün ihtilâfında elbette tam akıl sahipleri için açıkça deliller vardır. ﴾Ali İmran 190﴿

إِنَّ فِى خَلْقِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَٱخْتِلَٰفِ ٱلَّيْلِ وَٱلنَّهَارِ وَٱلْفُلْكِ ٱلَّتِى تَجْرِى فِى ٱلْبَحْرِ بِمَا يَنفَعُ ٱلنَّاسَ وَمَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ مِنَ ٱلسَّمَآءِ مِن مَّآءٍ فَأَحْيَا بِهِ ٱلْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِيهَا مِن كُلِّ دَآبَّةٍ وَتَصْرِيفِ ٱلرِّيَٰحِ وَٱلسَّحَابِ ٱلْمُسَخَّرِ بَيْنَ ٱلسَّمَآءِ وَٱلْأَرْضِ لَءَايَٰتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ Şüphesiz, göklerin ve yerin yaratılışında, gece ile gündüzün birbiri ardınca gelişinde, insanlara yarar sağlayacak şeylerle denizde seyreden gemilerde, Allah'ın gökyüzünden indirip kendisiyle ölmüş toprağı dirilttiği yağmurda, yeryüzünde her çeşit canlıyı yaymasında, rüzgarları ve gökle yer arasındaki emre amade bulutları evirip çevirmesinde elbette düşünen bir topluluk için deliller vardır.   ﴾Bakara 164﴿   إِنَّ فِى خَلْقِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَٱخْتِلَٰفِ ٱلَّيْلِ وَٱلنَّهَارِ لَءَايَٰتٍ لِّأُو۟لِى ٱلْأَلْبَٰبِ Şüphe yok ki göklerin ve yerin yaradılışında ve gece ile gündüzün ihtilâfında e...