Ana içeriğe atla

Pozitivizmin Nesnellik Çelişkisi ve Bilim ile Metafizik Arasındaki Kopmaz Bağ

 Pozitivizmin Nesnellik Çelişkisi ve Bilim ile Metafizik Arasındaki Kopmaz Bağ

Pozitivizm, 19. yüzyılda Auguste Comte’un öncülüğünde ortaya çıkan ve bilimi yalnızca gözlemlenebilir fenomenlere indirgeyen bir felsefi akımdır. Fransız İhtilali’nin seküler mirasını felsefi olarak meşrulaştırmak için geliştirilen bu akım, bilimi nesnel bir otorite olarak sunarken, metafiziği ve dış dünyanın kendinde halini (numeni) epistemolojiden dışladı. Ancak, pozitivizmin nesnellik iddiası, Kant’ın idealist fenomen-numen ayrımına dayanması nedeniyle ciddi bir çelişki barındırır. Günümüz bilimsel söylemi, bu çelişkili mirası sürdürerek hem nesnellik iddia etmekte hem de bilimi fenomenlerle sınırlamaktadır. Bu yazı, pozitivizmin bu çelişkisini, Kant’ın idealist çerçevesiyle ilişkisini ve bilimin numeni (dış dünyayı) inceleyerek metafizikle kopmaz bağını realist bir perspektiften ele alıyor. Ayrıca, nedensellik zincirinin metafizik ilk neden sorusuna ulaşmasının bilimsel anlayış için neden kaçınılmaz olduğunu tartışıyor.


1. Pozitivizmin Nesnellik İddiası ve Kant’ın İdealist Mirası

Pozitivizmin Temel İddiası: Pozitivizm, bilimi yalnızca gözlemlenebilir fenomenlere (algılarımızdaki temsillere) ve bu fenomenler arasındaki deneysel olarak doğrulanabilir yasalarla sınırlandırır. Auguste Comte’un “üç aşama yasası”na göre, insanlık teolojik ve metafizik aşamalardan geçerek pozitif (bilimsel) aşamaya ulaşmıştır. Bu aşamada, bilim, “neden” sorularını (metafizik) değil, “nasıl” sorularını (fenomenlerin işleyişi) sorar. Pozitivizm, bilimi nesnel bir otorite olarak sunar ve metafiziği anlamsız sayar.

Kant’ın Fenomen-Numen Ayrımı: Pozitivizmin bu yaklaşımı, Immanuel Kant’ın Saf Aklın Eleştirisi’nde geliştirdiği fenomen-numen ayrımından türemiştir:

  • Fenomen: Dış dünyanın bizdeki temsili, yani zihnimizin a priori kategorileri (zaman, mekan, nedensellik) aracılığıyla algıladığımız halidir. Fenomenler, nesnelerin bize göründüğü şekliyle sınırlıdır ve özneldir.
  • Numen: Nesnelerin kendinde hali (Ding an sich), yani zihinsel kategorilerden bağımsız, dış dünyanın gerçek özüdür. Kant’a göre, numen bilinemez, çünkü bilgimiz duyusal deneyimle sınırlıdır.

Pozitivizmin Çelişkisi: Pozitivizm, Kant’ın fenomen-numen ayrımını yüzeysel bir şekilde benimseyerek bilimi fenomenlerle sınırlandırır ve numeni (dış dünyanın kendisini) epistemolojiden dışlar. Ancak, Kant’ın idealist epistemolojisi, fenomenlerin zihinsel temsiller olduğunu ve öznel olduğunu söyler. Pozitivizmin, fenomenleri nesnel gerçeklik olarak sunarak nesnellik iddia etmesi, Kant’ın çerçevesiyle çelişir. Eğer fenomenler zihinsel temsillerse, nasıl nesnel olabilir? Bu, pozitivizmin felsefi tutarsızlığını ortaya koyar.

İdeolojik Motivasyon: Pozitivizmin numeni ve metafiziği dışlama çabası, bilinçli bir ideolojik seçimdi. Fransız İhtilali’nin (1789-1799) kilise karşıtı ve seküler mirasını desteklemek için bilim, yeni bir otorite olarak konumlandırıldı. Metafizik sorular (ilk neden, evrenin amacı), teolojik çağrışımları nedeniyle bilim dışı sayıldı. Bu, bilimi seküler bir ideolojinin aracı haline getirdi, ancak bilimi “nedensiz ve dinsiz” bir alana indirgeyerek onun dış dünyayı (numeni) doğrudan inceleme potansiyelini sınırladı.


2. Günümüz Bilimsel Söylemindeki Çelişki

Günümüz bilimcileri, pozitivizmin mirasını sürdürerek hem nesnellik iddia etmekte hem de bilimi fenomenlerle sınırlamaktadır. Bu, modern bilimsel söylemin temel bir çelişkisini oluşturur:

  • Nesnellik İddiası: Bilim, evrensel, doğrulanabilir ve tarafsız bir bilgi üretme yöntemi olarak sunulur. Bilimciler, bilimin öznel inançlardan veya metafizik varsayımlardan bağımsız olduğunu savunur.
  • Fenomenlerle Sınırlama: Aynı zamanda, bilimsel yöntemin yalnızca gözlemlenebilir verilerle (fenomenlerle) çalıştığı ve metafizik soruların (örneğin, ilk neden, evrenin nihai amacı) bilim dışı olduğu iddia edilir. Bu, pozitivizmin bilimi fenomenlere indirgeme yaklaşımının bir yansımasıdır.

Çelişkinin Kökeni:

  • Bu çelişki, pozitivizmin Kant’ın idealist fenomen-numen ayrımını çarpıtarak bilimi fenomenlerle sınırlamasından kaynaklanır. Kant’a göre, fenomenler zihinsel temsillerdir ve nesnel değildir. Günümüz bilimcilerinin nesnellik iddia edip bilimi fenomenlerle sınırlaması, Kant’ın öznel epistemolojisiyle tutarsızdır.
  • Örneğin:
    • Fizikte: Kuantum mekaniği, parçacıkların davranışlarını fenomenler (ölçümler) üzerinden inceler, ama gerçekliğin temel yapısı (numen) hakkında spekülasyonlar yapar. Ancak, “Evren neden var?” gibi sorular bilim dışı sayılır.
    • Kozmolojide: Büyük Patlama teorisi, evrenin başlangıcını fenomenler üzerinden açıklar, ama “Büyük Patlama’yı ne tetikledi?” sorusu metafizik bir alana girer ve genellikle dışlanır.
    • Biyolojide: Bilincin veya hayatın kökeni gibi konular, fenomenler (beyin aktiviteleri, genetik süreçler) üzerinden çalışılır, ama nihai nedenler (numen) bilimsel tartışmanın dışında tutulur.

Neden Bu Çelişkide Israr Ediliyor?:

  • Pozitivizmin Mirası: Pozitivizm, bilimi seküler bir otorite olarak konumlandırarak metafiziği dışladı. Modern bilim, bu mirası sürdürerek metafizik soruları bilim dışı sayıyor.
  • Metodolojik Pratiklik: Bilimsel yöntem, gözlemlenebilir ve ölçülebilir verilere dayanır. Fenomenlerle sınırlı bir bilim, metodolojik olarak daha pratik görünse de, bilimin nihai sorulara (ilk neden gibi) ulaşma potansiyelini kısıtlar.
  • Seküler Kültürel Bağlam: Modern bilim, Batı’nın seküler kültürel bağlamında şekilleniyor. Metafizik sorular, dini çağrışımları nedeniyle rahatsızlık yaratabilir ve bu, bilimcileri metafiziği dışlamaya yöneltir.


3. Realist Ontoloji ve Epistemoloji: Bilimin Numenle İlişkisi

Realist bir ontoloji ve epistemoloji, pozitivizmin ve modern bilimsel söylemin çelişkisini çözer ve bilimi metafizikle yeniden bağlar:

  • Realist Ontoloji:
    • Realist ontoloji, numenin (dış dünyanın kendisinin) zihnimizden bağımsız olarak var olduğunu ve bilinebilir olduğunu savunur. Fenomenler, dış dünyanın bizdeki temsilleri olsa da, bu temsiller gerçekliği yeterince yansıtır.
    • Pozitivizmin ve Kant’ın numeni bilinemez sayması, bilimi yapay bir şekilde fenomenlerle sınırlar. Realist bir yaklaşım, bilimin numeni (dış dünyayı) doğrudan incelediğini kabul eder. Örneğin, bir fizikçi, yerçekiminin fenomenlerini (cisimlerin hareketini) gözlemlese de, amacı evrenin gerçek yasalarını (numeni) keşfetmektir.
  • Realist Epistemoloji:
    • Realist epistemoloji, algılarımızın (fenomenlerin) dış dünyayı doğru bir şekilde yansıtabileceğini ve bilimin bu gerçekliği (numeni) anlayabileceğini savunur. Kant’ın idealist epistemolojisi, bilginin zihinsel temsillere hapsolduğunu söylerken, realist bir yaklaşım, bilimin fenomenler aracılığıyla numene ulaşabileceğini öne sürer.
    • Günümüz bilimcilerinin fenomenlerle sınırlı bir bilim anlayışını savunması, Kant’ın idealist mirasının bir yansımasıdır. Realist bir epistemoloji, bu sınırlamayı aşar ve bilimin dış dünyayı doğrudan incelediğini kabul eder.
  • Nedensellik ve İlk Neden:
    • Realist bir yaklaşım, nedensellik zincirini takip ederek metafizik sorulara ulaşmayı doğal bir süreç olarak görür. Bilim, olayların nedenlerini araştırırken, nihai olarak “ilk neden” sorusuna yönelir. Örneğin:
      • Kozmolojide, Büyük Patlama’nın nedeni, metafizik bir ilk neden sorusudur.
      • Felsefede, Aristoteles’in “hareketsiz hareket ettirici” veya İbn-i Sina’nın “Zorunlu Varlık” (Vâcibü’l-Vücûd) kavramları, nedensellik zincirinin metafizik bir temele dayandığını gösterir.
      • Kuantum fiziği, gerçekliğin temel yapısını sorgularken, metafizikle kesişir.
    • Pozitivizmin nedensellik zincirini fenomenlerle sınırlaması, bilimi ilk neden gibi metafizik sorulara ulaşmaktan alıkoyar. Realist bir yaklaşım, bu sınırlamayı kaldırır ve bilimi metafizikle bağlar.


4. Bilim ve Metafizik: Kopmaz Bir Bağ

Bilim, fenomenler (algılarımızdaki temsiller) aracılığıyla çalışsa da, amacı numeni (dış dünyayı) anlamaktır. Bu, bilimin metafizikle kopmaz bir bağa sahip olduğunu gösterir:

  • Bilim ve Numen: Bilim, fenomenler üzerinden numeni (dış dünyayı) inceler. Örneğin, kuantum fiziği, parçacıkların davranışlarını fenomenler üzerinden ölçse de, gerçekliğin temel yapısını (numeni) anlamaya çalışır.
  • Metafizik Sorular: Bilim, nedensellik zincirini takip ederken, ilk neden, evrenin amacı veya bilincin özü gibi metafizik sorularla kesişir. Pozitivizmin ve modern bilimsel söylemin bu soruları dışlaması, bilimin potansiyelini yapay bir şekilde sınırlar.
  • İslam Felsefesi Örneği: İbn-i Sina ve Farabi gibi İslam filozofları, realist bir ontoloji ve epistemoloji benimseyerek bilimi ve metafiziği birleştirmiştir. Nedensellik zinciri, “Zorunlu Varlık” gibi metafizik bir ilk nedene ulaşır. Bu, bilimin metafizikle bağını koparmadan, dış dünyayı (numeni) anlamaya çalıştığını gösterir.

5. Sonuç: Realist Bir Bilim Anlayışı

Pozitivizmin ve günümüz bilimsel söyleminin nesnellik iddia edip bilimi fenomenlerle sınırlaması, Kant’ın idealist fenomen-numen ayrımına dayanan bir çelişkidir. Pozitivizm, numeni (dış dünyanın kendinde halini) ve metafiziği epistemolojiden dışlayarak bilimi seküler bir otorite olarak konumlandırdı. Ancak, bu çaba, Kant’ın fenomenlerin öznel temsiller olduğunu vurgulayan idealist çerçevesiyle çelişir ve bilimi “nedensiz ve dinsiz” bir alana indirger. Realist bir ontoloji ve epistemoloji, bu çelişkileri çözerek bilimi metafizikle yeniden bağlar:

•  Realist Ontoloji: Numen, dış dünyanın kendisidir, zihnimizden bağımsız olarak vardır ve bilinebilir. Bilim, fenomenler (algılarımızdaki temsiller) aracılığıyla çalışsa da, amacı numeni, yani dış dünyanın gerçekliğini anlamaktır. Örneğin, fizikte yerçekimi yasaları veya kuantum mekaniği, fenomenler üzerinden çalışsa da, evrenin gerçek doğasını (numeni) anlamayı hedefler.

•  Realist Epistemoloji: Fenomenler, dış dünyayı yeterince doğru yansıtır ve bilim, bu temsiller aracılığıyla numene ulaşabilir. Kant’ın numeni bilinemez kılan idealist epistemolojisi ve pozitivizmin bilimi fenomenlerle sınırlama çabası, bilimin potansiyelini yapay bir şekilde kısıtlar.

•  Nedensellik ve İlk Neden: Realist bir yaklaşım, bilimin nedensellik zincirini takip ederek metafizik sorulara, özellikle “ilk neden” sorusuna ulaşmasını doğal bir süreç olarak görür. Kozmolojide Büyük Patlama’nın nedeni, biyolojide bilincin kökeni veya felsefede “Zorunlu Varlık” gibi kavramlar, bilimin metafizikle kesiştiği alanlardır. Pozitivizmin bu soruları bilim dışı sayması, bilimi ideolojik bir çerçeveye hapseder.

Modern Bilimdeki Çelişkinin Aşılması: Günümüz bilimcilerinin nesnellik iddia edip bilimi fenomenlerle sınırlaması, pozitivizmin mirasıdır ve Kant’ın idealist epistemolojisine dayanır. Ancak, bilim, numeni (dış dünyayı) doğrudan inceler ve nedensellik zinciri, metafizik ilk neden sorusuna ulaşır. Realist bir bilim anlayışı, bu çelişkiyi aşar ve bilimi hem fenomenler hem de numen üzerinden anlamayı sağlar. Örneğin, İslam felsefesindeki İbn-i Sina ve Farabi gibi düşünürler, realist bir yaklaşımla bilimi ve metafiziği birleştirerek nedensellik zincirini “Zorunlu Varlık”a (Allah’a) bağlamıştır. Bu, bilimin metafizikle bağını koparmadan, dış dünyayı anlamaya yönelik bütüncül bir perspektif sunar.

Son Söz: Pozitivizmin bilimi fenomenlere indirgeme ve metafiziği dışlama çabası, ideolojik bir seçimdi ve Kant’ın idealist çerçevesine dayanan bir çelişkidir. Realist bir ontoloji ve epistemoloji, bilimin numeni incelediğini ve metafizik sorularla kesiştiğini kabul eder. Bilim, nedensellik zincirini takip ederek ilk neden gibi metafizik sorulara ulaşabilir ve bu, bilimi daha anlamlı ve bütüncül bir çerçeveye oturtur. Modern bilimsel söylem, bu realist perspektifi benimseyerek pozitivizmin sınırlamalarını aşabilir ve insanlığın anlam arayışına daha kapsamlı bir şekilde katkıda bulunabilir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bakara Suresi 255(Ayet-el Kürsi), 256,257,258. Ayetlerin Elmalılı Hamdi Yazır Tefsiri

Bakara, 2/255. Ayet  اَللّٰهُ لَٓا اِلٰهَ اِلَّا هُوَۚ اَلْحَيُّ الْقَيُّومُۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌۜ لَهُ مَا فِي السَّمٰوَاتِ وَمَا فِي الْاَرْضِۜ مَنْ ذَا الَّذ۪ي يَشْفَعُ عِنْدَهُٓ اِلَّا بِاِذْنِه۪ۜ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ اَيْد۪يهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْۚ وَلَا يُح۪يطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِه۪ٓ اِلَّا بِمَا شَٓاءَۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمٰوَاتِ وَالْاَرْضَۚ وَلَا يَؤُ۫دُهُ حِفْظُهُمَاۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظ۪يمُ   Allah, O'ndan başka tanrı yoktur; O, hayydir, kayyûmdur. Kendisine ne uyku gelir ne de uyuklama. Göklerde ve yerdekilerin hepsi O'nundur. İzni olmadan O'nun katında kim şefaat edebilir? O, kullarının yaptıklarını ve yapacaklarını bilir. (O'na hiçbir şey gizli kalmaz.) O'nun bildirdiklerinin dışında insanlar O'nun ilminden hiçbir şeyi tam olarak bilemezler. O'nun kürsüsü gökleri ve yeri içine alır, onları koruyup gözetmek kendisine zor gelmez. O, yücedir, büyüktür.  Kur'...

Bakara Suresi 1-5 ayetlerinin Meali ve Elmalılı Hamdi Yazır Tefsiri: 1-Elif. Lâm. Mîm. 2-O kitap (Kur'an); onda asla şüphe yoktur. O, müttakîler (sakınanlar ve arınmak isteyenler) için bir yol göstericidir. 3-Onlar gayba inanırlar, namaz kılarlar, kendilerine verdiğimiz mallardan Allah yolunda harcarlar. 4-Yine onlar, sana indirilene ve senden önce indirilene iman ederler; ahiret gününe de kesinkes inanırlar. 5-İşte onlar, Rablerinden gelen bir hidayet üzeredirler ve kurtuluşa erenler de ancak onlardır.

Bakara, 2/1. Ayet  الٓمٓ ۚ  Elif. Lâm. Mîm.  Bakara, 2/2. Ayet  ذٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَۚۛ ف۪يهِۚۛ هُدًى لِلْمُتَّق۪ينَۙ  O kitap (Kur'an); onda asla şüphe yoktur. O, müttakîler (sakınanlar ve arınmak isteyenler) için bir yol göstericidir.  Bakara, 2/3. Ayet  اَلَّذ۪ينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُق۪يمُونَ الصَّلٰوةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَۙ  Onlar gayba inanırlar, namaz kılarlar, kendilerine verdiğimiz mallardan Allah yolunda harcarlar.  Bakara, 2/4. Ayet  وَالَّذ۪ينَ يُؤْمِنُونَ بِمَٓا اُنْزِلَ اِلَيْكَ وَمَٓا اُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَۚ وَبِالْاٰخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَۜ  Yine onlar, sana indirilene ve senden önce indirilene iman ederler; ahiret gününe de kesinkes inanırlar.  Bakara, 2/5. Ayet  اُو۬لٰٓئِكَ عَلٰى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَاُو۬لٰٓئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ  İşte onlar, Rablerinden gelen bir hidayet üzeredirler ve kurtuluşa erenler de ancak onlardır.  Kur'an-ı Kerim  T.C. Diyanet İşleri Başkanlığı Bakara Suresi 1-5 ayetlerinin Elmalılı Hamdi Yazır Tefsiri: ...

Bakara Suresi 21-25. Ayetler Elmalı Hamdi Yazır Meali ve Tefsiri:

Bakara Suresi 21-25. Ayetler Elmalı Hamdi Yazır Meali ve Tefsiri: Meâl-i Şerifi 21- Ey insanlar! Sizi ve sizden öncekileri yaratan Rabb'inize kulluk edin ki (Allah'ın) azabından korunasınız. 22- O (Rabb) ki yeri sizin için bir döşek, göğü de bir bina yaptı. Gökten su indirdi, onunla size rızık olarak çeşitli ürünler çıkardı. Öyleyse siz de, bile bile, Allah'a eşler koşmayın. 23- Eğer kulumuz (Muhammed)a indirdiğimiz (Kur'ân)den şüphe içinde iseniz, haydi onun gibi bir sûre getirin, Allah'tan başka güvendiklerinizin hepsini çağırın; eğer doğru iseniz. 24- Yok yapamadıysanız, ki hiçbir zaman yapamayacaksınız, o halde yakıtı insanlar ve taşlar olan, inkârcılar için hazırlanmış ateşten sakının. 25- İnanıp yararlı işler yapanlara, altlarından ırmaklar akan cennetlerin kendilerine ait olduğunu müjdele! Onlardaki herhangi bir meyveden rızıklandırıldıklarında: "Bu daha önce de rızıklandığımız şeydir" derler ve o rızık birbirinin benzeri olma...

Rad Suresi 2-5. Ayetlerin Meali ve Elmalılı Tefsiri : 2. Görmekte olduğunuz gökleri direksiz olarak yükselten, sonra Arş'a istivâ eden, güneşi ve ayı emrine boyun eğdiren Allah'tır. (Bunların) her biri muayyen bir vakte kadar akıp gitmektedir. O, Rabbinize kavuşacağınıza kesin olarak inanmanız için her işi düzenleyip âyetleri açıklamaktadır. 3. Yeri döşeyen, onda oturaklı dağlar ve ırmaklar yaratan ve orada bütün meyvelerden çifter çifter yaratan O'dur. Geceyi de gündüzün üzerine O örtüyor. Şüphesiz bütün bunlarda düşünen bir toplum için ibretler vardır. 4. Yeryüzünde birbirine komşu kıtalar, üzüm bağları, ekinler, bir kökten ve çeşitli köklerden dallanmış hurma ağaçları vardır. Bunların hepsi bir su ile sulanır. (Böyle iken) yemişlerinde onların bir kısmını bir kısmına üstün kılarız. İşte bunlarda akıllarını kullanan bir toplum için ibretler vardır. 5. (Resûlüm! Kâfirlerin seni yalanla

Rad Suresi 2-5 Ayetler Elmalılı Tefsiri: اَللّٰهُ الَّذ۪ى Allah O'dur ki, رَفَعَ السَّمٰوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ gökleri direksiz, dayaksız yüceltti. Ne yapmak ve yükseltmek için iskeleye, ne de manivelaya, ne de dayamak için direk dikmeye muhtaç olmadan sırf kudretiyle yaptı, yükseltti, kaldırdı ve orada tuttu, düşmesini önledi. تَرَوْنَهَا Onları görüyorsunuz. Yani üzerinizde olan gökleri görüp duruyorsunuz: O büyük gök cisimleri öylece direksiz olarak duruyorlar, orada dönüp durduklarını da siz görüyorsunuz. İşte Allah, onlara böyle direksiz ve dayaksız olarak kendi yörüngelerinde ve o kadar yükseklerde hareket kabiliyeti verip, size de gösteren kadiri mutlaktır. Bu manada تَرَوْنَهَا daki zamir "direksiz göklere" racidir. Ve cümle bir yan cümleciktir. Bazı tefsir alimleri bunun عَمَد "amed"e (Amed, amudun veya imadın çoğuludur ve direkler anlamına gelir.) raci ve onun sıfatı olması ihtimalini de dikkate almışlardır ki, o ...

Şüphe yok ki göklerin ve yerin yaradılışında ve gece ile gündüzün ihtilâfında elbette tam akıl sahipleri için açıkça deliller vardır. ﴾Ali İmran 190﴿

إِنَّ فِى خَلْقِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَٱخْتِلَٰفِ ٱلَّيْلِ وَٱلنَّهَارِ وَٱلْفُلْكِ ٱلَّتِى تَجْرِى فِى ٱلْبَحْرِ بِمَا يَنفَعُ ٱلنَّاسَ وَمَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ مِنَ ٱلسَّمَآءِ مِن مَّآءٍ فَأَحْيَا بِهِ ٱلْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِيهَا مِن كُلِّ دَآبَّةٍ وَتَصْرِيفِ ٱلرِّيَٰحِ وَٱلسَّحَابِ ٱلْمُسَخَّرِ بَيْنَ ٱلسَّمَآءِ وَٱلْأَرْضِ لَءَايَٰتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ Şüphesiz, göklerin ve yerin yaratılışında, gece ile gündüzün birbiri ardınca gelişinde, insanlara yarar sağlayacak şeylerle denizde seyreden gemilerde, Allah'ın gökyüzünden indirip kendisiyle ölmüş toprağı dirilttiği yağmurda, yeryüzünde her çeşit canlıyı yaymasında, rüzgarları ve gökle yer arasındaki emre amade bulutları evirip çevirmesinde elbette düşünen bir topluluk için deliller vardır.   ﴾Bakara 164﴿   إِنَّ فِى خَلْقِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَٱخْتِلَٰفِ ٱلَّيْلِ وَٱلنَّهَارِ لَءَايَٰتٍ لِّأُو۟لِى ٱلْأَلْبَٰبِ Şüphe yok ki göklerin ve yerin yaradılışında ve gece ile gündüzün ihtilâfında e...