Ana içeriğe atla

Allah’ın Peygamberlerini Koruması, Başarılı Kılması ve Galip Getirmesi: Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Mucizeleriyle Allah’ın Şahitliği ve Akli İnceleme

Allah’ın Peygamberlerini Koruması, Başarılı Kılması ve Galip Getirmesi: Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Mucizeleriyle Allah’ın Şahitliği ve Akli İnceleme

Bir peygamberin peygamberliğinin en büyük kanıtı, Allah’ın ona olan şahitliğidir. Kur’an-ı Kerim, Allah’ın peygamberlerini vahiy, mucizeler, koruma, başarı ve galibiyetle desteklediğini açıkça ifade eder. Özellikle “Şüphesiz Allah, ‘Ben ve elçilerim galip geleceğiz’ diye yazmıştır” (Mücadele Suresi, 58:21) ayeti, Allah’ın peygamberlerini desteklediğini ve onların misyonlarını zaferle sonuçlandıracağını vurgular. Ayrıca, Allah’ın şahitliği evrenin yaratılışındaki işaretlerle (Fussilet Suresi, 41:53) devam etmekte ve bu şahitlik, mesela evrenin başlangıcına dair bilimsel gerçeklerle (Enbiya Suresi, 21:30) desteklenmektedir. Bu makalede, Allah’ın peygamberlerini korumasını, başarılı kılmasını ve galip getirmesini, Hz. Muhammed’in (s.a.v.) mucizeleri üzerinden örneklerle ele alarak, Allah’ın şahitliğinin nasıl gerçekleştiğini ve bu şahitliğin akli bir incelemeyle doğruluğunu detaylı bir şekilde inceleyeceğiz.1. Allah’ın Peygamberleri Koruması: İlahi Şahitliğin Bir GöstergesiAllah, peygamberlerini fiziksel ve manevi tehlikelerden korur, böylece onların ilahi mesajı korkusuzca iletmelerini sağlar. Bu koruma, Allah’ın peygamberlerine olan şahitliğinin somut bir yansımasıdır.
  • Ayet: “Hani kâfirler seni hapsetmek, öldürmek ya da sürgün etmek için tuzak kuruyorlardı. Onlar tuzak kurarken Allah da tuzaklarını bozuyordu. Allah, tuzak kuranların en hayırlısıdır.” (Enfal Suresi, 8:30)
    • Örnek Olay: Hicret Sırasındaki Koruma: Hz. Muhammed (s.a.v.), Mekke’deki müşriklerin yoğun baskısı altında hicret etmek zorunda kaldığında, Kureyş ileri gelenleri onu öldürmek için bir plan yaptı. Her kabileden bir temsilcinin katılımıyla toplu bir suikast planlandı. Ancak Allah, Hz. Muhammed’i (s.a.v.) korudu. Hz. Ali’yi (r.a.) yatağına yatırarak müşriklerin gözünü yanıltan Allah, Peygamberini Sevr Mağarası’na ulaştırdı. Mağarada, müşrikler kapıya kadar geldiğinde, Allah bir örümceğe ağ ördürdü ve bir güvercinin yuva yapmasını sağladı, böylece müşrikler mağaraya girmekten vazgeçti. Bu olay, Allah’ın Hz. Muhammed’e olan şahitliğinin ve korumasının açık bir mucizesidir.
  • Ayet: “Allah seni insanlardan koruyacaktır…” (Maide Suresi, 5:67)
    • Açıklama: Bu ayet, Hz. Muhammed’e (s.a.v.) Allah’ın mesajını tebliğ etme emri verirken, onu insanlardan gelecek tehlikelere karşı koruyacağını bildirir. Bu koruma, Allah’ın şahitliğinin bir göstergesidir ve Peygamber’in görevini sürdürmesini sağlar.
  • Diğer Peygamberlerden Örnek: Hz. İbrahim’in (a.s.) ateşe atıldığında korunması: “Biz de dedik ki: ‘Ey ateş! İbrahim’e karşı serin ve selamet ol!’” (Enbiya Suresi, 21:69). Ateşin Hz. İbrahim’i yakmaması, Allah’ın onun peygamberliğine şahitlik ettiğinin mucizevi bir kanıtıdır.
2. Allah’ın Peygamberleri Başarılı Kılması: İlahi Misyonun ZaferiAllah, peygamberlerini görevlerinde başarılı kılar ve mesajlarını yaymaları için onlara destek verir. Bu başarı, Allah’ın onların peygamberliğine şahitlik ettiğinin bir delilidir.
  • Ayet: “Elbette biz, elçilerimize ve iman edenlere dünya hayatında ve şahitlerin dikildiği günde yardım ederiz.” (Mü’min Suresi, 40:51)
    • Örnek Olay: Mekke’nin Fethi: Hz. Muhammed (s.a.v.), Mekke’de 13 yıl boyunca yoğun baskı ve düşmanlıkla karşılaştı. Ancak Allah, onu Medine’de bir İslam devleti kurarak güçlendirdi ve nihayetinde Mekke’nin fethiyle (630 yılı) galip kıldı. Müşriklerin merkezi olan Mekke, kansız bir şekilde fethedildi ve Kâbe putlardan temizlendi. Bu fetih, Allah’ın Hz. Muhammed’i (s.a.v.) başarılı kıldığının ve İslam’ı üstün kıldığının açık bir göstergesidir. Kur’an, bu zaferi önceden haber vermiştir: “Şüphesiz biz sana apaçık bir fetih verdik.” (Fetih Suresi, 48:1)
  • Ayet: “Biz, sana vahiy ettiğimiz gibi, Nuh’a ve ondan sonraki peygamberlere vahiy ettik…” (Nisa Suresi, 4:163)
    • Açıklama: Vahiy, peygamberlerin Allah’ın rehberliğiyle hareket etmesini sağlar. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Kur’an’ı tebliğ etmesi ve İslam’ı tüm Arabistan’a yayması, Allah’ın onu manevi olarak desteklediğinin ve başarılı kıldığının bir kanıtıdır.
  • Diğer Peygamberlerden Örnek: Hz. Musa’nın (a.s.) İsrailoğullarını Firavun’un zulmünden kurtarması ve Kızıldeniz’in yarılmasıyla kurtuluşu (Şuarâ Suresi, 26:63-68), Allah’ın onu başarılı kıldığının bir göstergesidir. Bu olaylar, Allah’ın peygamberlerine olan şahitliğinin bir yansımasıdır.
3. Allah’ın Peygamberleri Galip Kılması: “Ben ve Elçilerim Galip Geleceğiz”Allah, peygamberlerini ve onlara inananları galip kılacağına dair kesin bir vaatte bulunur. Bu, Allah’ın şahitliğinin en güçlü ifadelerinden biridir.
  • Ayet: “Şüphesiz Allah, ‘Ben ve elçilerim galip geleceğiz’ diye yazmıştır. Şüphesiz Allah, çok güçlüdür, üstündür.” (Mücadele Suresi, 58:21)
    • Örnek Olay: Bedir Savaşı (624): Hz. Muhammed (s.a.v.) ve sahabeler, Bedir Savaşı’nda sayısal olarak çok daha zayıf olmalarına rağmen (313 Müslüman’a karşı yaklaşık 1000 kişilik müşrik ordusu) Allah’ın yardımıyla galip geldi. Kur’an, bu zaferi Allah’ın desteğiyle açıklar: “Hani Rabbin meleklere, ‘Ben sizinle beraberim, iman edenleri sebatkâr kılın’ diye vahiy ediyordu…” (Enfal Suresi, 8:12). Bedir zaferi, Allah’ın Hz. Muhammed’i (s.a.v.) ve müminleri galip kıldığının ve peygamberliğine şahitlik ettiğinin açık bir delilidir.
  • Ayet: “Allah, içinizden iman edenlere ve salih ameller işleyenlere, kendilerinden öncekileri halef kıldığı gibi, onları da yeryüzünde halef kılacağına, onlar için razı olduğu dinlerini sağlamlaştıracağına ve korkularını güvene çevireceğine dair vaatte bulunmuştur…” (Nur Suresi, 24:55)
    • Örnek Olay: Hudeybiye Antlaşması ve Sonrası: Hudeybiye Antlaşması (628), ilk bakışta Müslümanlar için dezavantajlı gibi görünse de, Allah bu antlaşmayı bir zaferle sonuçlandırdı. Antlaşma sonrası İslam hızla yayıldı ve iki yıl içinde Mekke’nin fethi gerçekleşti. Kur’an, bu olayı “apaçık bir fetih” olarak nitelendirir (Fetih Suresi, 48:1). Bu, Allah’ın Hz. Muhammed’i (s.a.v.) galip kıldığının bir başka kanıtıdır.
4. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Mucizeleri: Allah’ın Şahitliğinin Görünür KanıtlarıHz. Muhammed’in (s.a.v.) mucizeleri, Allah’ın onun peygamberliğine şahitlik ettiğinin en çarpıcı delillerindendir. Bu mucizeler, hem fiziksel hem de manevi olarak Allah’ın ilahi desteğini gösterir.
  • Kur’an-ı Kerim: En Büyük Mucize
    • Ayet: “Eğer kulumuza indirdiğimizden şüphe içinde iseniz, haydi onun benzeri bir sûre getirin ve Allah’tan başka şahitlerinizi çağırın; eğer doğru iseniz.” (Bakara Suresi, 2:23)
    • Açıklama: Kur’an, Hz. Muhammed’in (s.a.v.) en büyük mucizesidir. Edebi üstünlüğü, evrensel mesajı ve gelecekten haber vermesi, Allah’ın şahitliğinin kalıcı bir kanıtıdır. O dönemde Araplar, edebiyat ve şiirde üstün olmalarına rağmen Kur’an’ın benzerini getiremedi (İsra Suresi, 17:88). Örneğin, Kur’an’ın Bedir ve Mekke’nin fethi gibi olayları önceden haber vermesi, onun ilahi niteliğini ve Hz. Muhammed’in (s.a.v.) peygamberliğini doğrular.
  • Ayın Yarılması Mucizesi
    • Ayet: “Saat yaklaştı ve ay yarıldı. Onlar bir mucize görseler, yüz çevirirler ve ‘Bu sürekli bir sihirdir’ derler.” (Kamer Suresi, 54:1-2)
    • Örnek Olay: Mekke’de müşrikler, Hz. Muhammed’den (s.a.v.) bir mucize istediklerinde, Allah’ın izniyle ay ikiye ayrıldı ve bu olay birçok kişi tarafından gözlemlendi. Bu mucize, Allah’ın Hz. Muhammed’in (s.a.v.) peygamberliğine şahitlik ettiğinin açık bir göstergesidir. Müşriklerden bazıları bu mucizeyi gördükleri halde inkâr etse de, bu olay tarihsel kaynaklarda (Buhari, Sahih, Menâkıb, 27) kaydedilmiştir.
  • İsra ve Miraç Mucizesi
    • Ayet: “Kulunu bir gece Mescid-i Haram’dan, çevresini bereketli kıldığımız Mescid-i Aksa’ya götüren Allah, her türlü noksandan münezzehtir…” (İsra Suresi, 17:1)
    • Örnek Olay: Hz. Muhammed (s.a.v.), bir gece Mescid-i Haram’dan Mescid-i Aksa’ya, oradan da göklere yükseltilerek Allah’ın huzuruna çıkarıldı. Bu olayda, Allah’ın Hz. Muhammed’e (s.a.v.) evrenin sırlarını göstermesi ve namaz ibadetini emretmesi, onun peygamberliğine olan ilahi şahitliğin bir göstergesidir. Müşrikler bu olayı inkâr etse de, Hz. Ebu Bekir’in (r.a.) tereddütsüz inanması, Allah’ın şahitliğinin müminler için yeterli olduğunu gösterir.
  • Parmaklarından Su Fışkırması
    • Örnek Olay: Sahih hadis kaynaklarında (Buhari, Sahih, Menâkıb, 25), Hz. Muhammed’in (s.a.v.) susuzluk çeken sahabeler için parmaklarından su fışkırttığı rivayet edilir. Bir seferde, az sayıda sahabe için yeterli olacak su, mucizevi bir şekilde çoğalarak bütün orduyu doyurdu. Bu mucize, Allah’ın Hz. Muhammed’i (s.a.v.) desteklediğinin ve onun peygamberliğine şahitlik ettiğinin bir kanıtıdır.
  • Taşın ve Ağacın Selam Vermesi
    • Örnek Olay: Hz. Muhammed (s.a.v.), Mekke’de tebliğe başlamadan önce bir taşın veya ağacın kendisine selam verdiği rivayet edilmiştir (Müslim, Sahih, Fedâil, 2). Bu, Allah’ın cansız varlıkları bile onun peygamberliğine şahit kılacak şekilde mucizeler bahşettiğini gösterir.
5. Allah’ın Şahitliğinin Devam Etmesi ve Evrendeki İşaretlerAllah’ın şahitliği, yalnızca peygamberlerin yaşadığı dönemde değil, evrenin yaratılışındaki işaretlerle de devam eder. Kur’an, Allah’ın varlığına ve peygamberlerin doğruluğuna dair delillerin evrenin her yerinde göründüğünü bildirir.
  • Ayet: “Biz, ayetlerimizi hem afakta (evrende) hem de kendi nefislerinde onlara göstereceğiz ki, onun (Kur’an’ın) hak olduğu anlaşılsın. Rabbinin her şeye şahit olması yetmez mi?” (Fussilet Suresi, 41:53)
    • Açıklama: Bu ayet, Allah’ın şahitliğinin evrendeki işaretler (afak) ve insanın kendi varlığındaki delillerle devam ettiğini vurgular. Örneğin, evrenin düzeni, yıldızların hareketi, doğanın dengesi ve insanın yaratılışı, Allah’ın varlığına ve peygamberlerin doğruluğuna işaret eder. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) peygamberliğine şahitlik eden Kur’an’ın, bilimsel gerçeklerle uyumu (örneğin, embriyoloji veya kozmolojiyle ilgili ayetler), Allah’ın şahitliğinin çağlar boyu devam ettiğini gösterir. Bu, Allah’ın şahitliğinin yalnızca geçmişte değil, her dönemde geçerli olduğunu kanıtlar.
  • Ayet: “İnkâr edenler, göklerle yer bitişik iken onları ayırdığımızı ve her canlıyı sudan yarattığımızı bilmezler mi? Hâlâ iman etmeyecekler mi?” (Enbiya Suresi, 21:30)
    • Açıklama: Bu ayet, evrenin başlangıcına işaret eder ve modern bilimin “Büyük Patlama” (Big Bang) teorisiyle uyumludur. Kur’an’ın, 14 yüzyıl önce evrenin başlangıcında göklerin ve yerin bitişik olduğunu ve sonra ayrıldığını bildirmesi, Allah’ın Hz. Muhammed’e (s.a.v.) vahiy yoluyla şahitlik ettiğinin bir kanıtıdır. Bu ayet, evrenin yaratılışındaki ilahi düzeni ve Kur’an’ın ilahi niteliğini göstererek, Allah’ın şahitliğinin evrensel ve çağlar ötesi olduğunu ortaya koyar.
6. Allah’ın Şahitliğinin Yeterliliği ve En Büyük OlduğuAllah’ın peygamberlerini koruması, başarılı kılması, galip getirmesi ve mucizelerle desteklemesi, O’nun şahitliğinin yeterli ve en büyük olduğunun kanıtıdır.
  • Ayet: “De ki: ‘Hangi şey şahitlik bakımından daha büyüktür?’ De ki: ‘Benimle sizin aranızda Allah şahittir. Bu Kur’an, bana, sizi ve ulaştığı kimseleri uyarmam için vahiy olundu…’” (En’âm Suresi, 6:19)
    • Açıklama: Allah’ın şahitliği, peygamberlerin doğruluğunu tasdik eden en yüksek makamdır. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) mucizeleri, özellikle Kur’an, bu şahitliğin görünür bir delilidir.
  • Ayet: “De ki: ‘Şahit olarak Allah yeter.’ O, benimle sizin aranızda şahittir. Şüphesiz O, her şeyi bilendir, her şeyi görendir.” (İsra Suresi, 17:96)
    • Açıklama: Allah’ın her şeyden haberdar olması, peygamberlerini korumasının ve galip kılmasının temel dayanağıdır. Bu ayet, Allah’ın şahitliğinin mutlak olduğunu vurgular.
7. Akli İnceleme: Allah’ın Şahitliği Gerçekleşmiş midir?Allah’ın Hz. Muhammed’in (s.a.v.) peygamberliğine olan şahitliğinin gerçekleşip gerçekleşmediği, akli bir perspektiften değerlendirildiğinde, aşağıdaki noktalar dikkate alınabilir:
  1. Tarihsel Gerçeklik ve Tutarlılık: Hz. Muhammed’in (s.a.v.) hayatı, sahih hadis kaynakları (Buhari, Müslim) ve Kur’an’ın tarihsel bağlamı, onun korunduğunu, başarılı kılındığını ve galip geldiğini açıkça gösterir. Örneğin, hicret sırasında Sevr Mağarası’nda korunması, tarihsel olarak kaydedilmiş ve çoklu tanıklar tarafından doğrulanmıştır. Mekke’nin fethi gibi olaylar, İslam’ın kısa sürede bir avuç insandan milyonlara yayılmasını sağlayan bir zaferdir. Bu olayların tarihsel tutarlılığı, Allah’ın şahitliğinin gerçekleştiğine dair güçlü bir kanıt sunar.
  2. Kur’an’ın Edebi ve Bilimsel Mucizesi: Kur’an’ın edebi üstünlüğü, o dönemde okuma-yazma bilmeyen bir kişinin (Hz. Muhammed) böyle bir eseri ortaya koyamayacağına işaret eder. Kur’an’ın meydan okuması (Bakara, 2:23) bugüne kadar cevapsız kalmıştır. Ayrıca, Enbiya Suresi 21:30’daki evrenin başlangıcına dair ayet, modern bilimin “Büyük Patlama” teorisiyle uyumludur. Bu, 7. yüzyılda böyle bir bilginin bilinmesinin imkânsız olduğunu ve Kur’an’ın ilahi bir kaynaktan geldiğini gösterir. Bu durum, Allah’ın şahitliğinin gerçekleştiğini aklen destekler.
  3. Mucizelerin Çoğul Tanıklığı: Ayın yarılması, parmaklardan su fışkırması gibi mucizeler, çok sayıda sahabe tarafından nakledilmiştir. Bu olayların toplu halüsinasyon veya uydurma olması, aklen düşük bir ihtimaldir, çünkü çoklu tanıkların bağımsız rivayetleri birbiriyle tutarlıdır. Bu, Allah’ın şahitliğinin somut bir şekilde gerçekleştiğini gösterir.
  4. Evrenin İşaretleri ve Fussilet 41:53: Fussilet Suresi’nde Allah’ın şahitliğinin evrendeki işaretlerle devam ettiği belirtilir. Modern bilim, evrenin başlangıcı, embriyolojik gelişim (örneğin, Mü’minun Suresi, 23:12-14) ve doğanın düzeni gibi konularda Kur’an’ın ayetleriyle uyumlu keşifler yapmıştır. Bu, Allah’ın şahitliğinin yalnızca geçmişte değil, bugün de aklen doğrulanabilir olduğunu gösterir.
  5. Akli Çıkarım: Bir peygamberin, sayısal ve maddi olarak zayıf bir konumdan (örneğin, Bedir Savaşı’nda 313 kişi) böylesine büyük zaferler elde etmesi, aklen sıradan bir insanın başarabileceği bir şey değildir. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) 23 yılda İslam’ı bir dünya dini haline getirmesi, onun ilahi destek aldığını aklen destekler. Fussilet 41:53’teki evrendeki işaretler ve Enbiya 21:30’daki evrenin başlangıcına dair bilgi, bu ilahi desteğin çağlar boyu devam eden bir şahitlik olduğunu aklen doğrular.
  6. Karşı Argümanların Zayıflığı: Hz. Muhammed’in (s.a.v.) peygamberliğini inkâr edenler, onun mucizelerini sihir veya tesadüf olarak açıklamaya çalışmıştır. Ancak, Kur’an’ın edebi üstünlüğü, tarihsel zaferler ve bilimsel uyum gibi unsurlar, bu karşı argümanları aklen zayıf kılar. Örneğin, müşriklerin ayın yarılması mucizesini sihir olarak nitelendirmesi (Kamer, 54:2), mucizenin gerçekleştiğini inkâr edememeleri, sadece açıklamaya çalıştıkları bir tepkidir.
Akli Sonuç: Allah’ın şahitliği, Hz. Muhammed’in (s.a.v.) mucizeleri, korunması, başarıları ve galibiyetleriyle tarihsel olarak gerçekleşmiştir. Kur’an’ın bilimsel gerçeklerle uyumu ve evrendeki işaretler (Fussilet, 41:53; Enbiya, 21:30), bu şahitliğin çağlar boyu devam ettiğini aklen doğrular. Bir insanın, 7. yüzyıl Arabistan’ında okuma-yazma bilmeden, sınırlı kaynaklarla ve yoğun düşmanlık karşısında böylesine büyük bir etki yaratması, aklen ilahi bir destek olmadan açıklanamaz. Bu nedenle, Allah’ın şahitliğinin gerçekleştiği, akli ve tarihsel delillerle açıktır.SonuçAllah’ın peygamberlerini koruması, başarılı kılması ve galip getirmesi, onların peygamberliğine olan ilahi şahitliğin temel unsurlarıdır. Kur’an’daki “Şüphesiz Allah, ‘Ben ve elçilerim galip geleceğiz’ diye yazmıştır” (Mücadele, 58:21) ayeti, Allah’ın peygamberlerini desteklediğini ve misyonlarını zaferle sonuçlandıracağını açıkça ifade eder. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) hicret sırasında korunması, Bedir ve Mekke’nin fethi gibi zaferleri, Kur’an’ın edebi mucizesi, ayın yarılması, İsra ve Miraç gibi olağanüstü olaylar, Allah’ın onun peygamberliğine şahitlik ettiğinin kanıtlarıdır. Ayrıca, “Biz, ayetlerimizi hem afakta hem de kendi nefislerinde onlara göstereceğiz” (Fussilet, 41:53) ve “Göklerle yer bitişik iken onları ayırdığımızı bilmezler mi?” (Enbiya, 21:30) ayetleri, Allah’ın şahitliğinin evrendeki işaretlerle ve bilimsel gerçeklerle devam ettiğini gösterir. “Şahit olarak Allah yeter” (İsra, 17:96) ve “Hangi şey şahitlik bakımından daha büyüktür?” (En’âm, 6:19) ayetleri, Allah’ın şahitliğinin mutlak ve en büyük olduğunu vurgular. Akli inceleme, bu şahitliğin tarihsel, bilimsel ve mantıksal olarak gerçekleştiğini doğrular. Bu ilahi destek, Hz. Muhammed’in (s.a.v.) ve diğer peygamberlerin görevlerini yerine getirmelerini sağlamış, Allah’ın mesajını insanlığa ulaştırmış ve müminlerin imanını pekiştirmiştir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bakara Suresi 255(Ayet-el Kürsi), 256,257,258. Ayetlerin Elmalılı Hamdi Yazır Tefsiri

Bakara, 2/255. Ayet  اَللّٰهُ لَٓا اِلٰهَ اِلَّا هُوَۚ اَلْحَيُّ الْقَيُّومُۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌۜ لَهُ مَا فِي السَّمٰوَاتِ وَمَا فِي الْاَرْضِۜ مَنْ ذَا الَّذ۪ي يَشْفَعُ عِنْدَهُٓ اِلَّا بِاِذْنِه۪ۜ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ اَيْد۪يهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْۚ وَلَا يُح۪يطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِه۪ٓ اِلَّا بِمَا شَٓاءَۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمٰوَاتِ وَالْاَرْضَۚ وَلَا يَؤُ۫دُهُ حِفْظُهُمَاۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظ۪يمُ   Allah, O'ndan başka tanrı yoktur; O, hayydir, kayyûmdur. Kendisine ne uyku gelir ne de uyuklama. Göklerde ve yerdekilerin hepsi O'nundur. İzni olmadan O'nun katında kim şefaat edebilir? O, kullarının yaptıklarını ve yapacaklarını bilir. (O'na hiçbir şey gizli kalmaz.) O'nun bildirdiklerinin dışında insanlar O'nun ilminden hiçbir şeyi tam olarak bilemezler. O'nun kürsüsü gökleri ve yeri içine alır, onları koruyup gözetmek kendisine zor gelmez. O, yücedir, büyüktür.  Kur'...

Bakara Suresi 1-5 ayetlerinin Meali ve Elmalılı Hamdi Yazır Tefsiri: 1-Elif. Lâm. Mîm. 2-O kitap (Kur'an); onda asla şüphe yoktur. O, müttakîler (sakınanlar ve arınmak isteyenler) için bir yol göstericidir. 3-Onlar gayba inanırlar, namaz kılarlar, kendilerine verdiğimiz mallardan Allah yolunda harcarlar. 4-Yine onlar, sana indirilene ve senden önce indirilene iman ederler; ahiret gününe de kesinkes inanırlar. 5-İşte onlar, Rablerinden gelen bir hidayet üzeredirler ve kurtuluşa erenler de ancak onlardır.

Bakara, 2/1. Ayet  الٓمٓ ۚ  Elif. Lâm. Mîm.  Bakara, 2/2. Ayet  ذٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَۚۛ ف۪يهِۚۛ هُدًى لِلْمُتَّق۪ينَۙ  O kitap (Kur'an); onda asla şüphe yoktur. O, müttakîler (sakınanlar ve arınmak isteyenler) için bir yol göstericidir.  Bakara, 2/3. Ayet  اَلَّذ۪ينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُق۪يمُونَ الصَّلٰوةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَۙ  Onlar gayba inanırlar, namaz kılarlar, kendilerine verdiğimiz mallardan Allah yolunda harcarlar.  Bakara, 2/4. Ayet  وَالَّذ۪ينَ يُؤْمِنُونَ بِمَٓا اُنْزِلَ اِلَيْكَ وَمَٓا اُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَۚ وَبِالْاٰخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَۜ  Yine onlar, sana indirilene ve senden önce indirilene iman ederler; ahiret gününe de kesinkes inanırlar.  Bakara, 2/5. Ayet  اُو۬لٰٓئِكَ عَلٰى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَاُو۬لٰٓئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ  İşte onlar, Rablerinden gelen bir hidayet üzeredirler ve kurtuluşa erenler de ancak onlardır.  Kur'an-ı Kerim  T.C. Diyanet İşleri Başkanlığı Bakara Suresi 1-5 ayetlerinin Elmalılı Hamdi Yazır Tefsiri: ...

Bakara Suresi 21-25. Ayetler Elmalı Hamdi Yazır Meali ve Tefsiri:

Bakara Suresi 21-25. Ayetler Elmalı Hamdi Yazır Meali ve Tefsiri: Meâl-i Şerifi 21- Ey insanlar! Sizi ve sizden öncekileri yaratan Rabb'inize kulluk edin ki (Allah'ın) azabından korunasınız. 22- O (Rabb) ki yeri sizin için bir döşek, göğü de bir bina yaptı. Gökten su indirdi, onunla size rızık olarak çeşitli ürünler çıkardı. Öyleyse siz de, bile bile, Allah'a eşler koşmayın. 23- Eğer kulumuz (Muhammed)a indirdiğimiz (Kur'ân)den şüphe içinde iseniz, haydi onun gibi bir sûre getirin, Allah'tan başka güvendiklerinizin hepsini çağırın; eğer doğru iseniz. 24- Yok yapamadıysanız, ki hiçbir zaman yapamayacaksınız, o halde yakıtı insanlar ve taşlar olan, inkârcılar için hazırlanmış ateşten sakının. 25- İnanıp yararlı işler yapanlara, altlarından ırmaklar akan cennetlerin kendilerine ait olduğunu müjdele! Onlardaki herhangi bir meyveden rızıklandırıldıklarında: "Bu daha önce de rızıklandığımız şeydir" derler ve o rızık birbirinin benzeri olma...

Rad Suresi 2-5. Ayetlerin Meali ve Elmalılı Tefsiri : 2. Görmekte olduğunuz gökleri direksiz olarak yükselten, sonra Arş'a istivâ eden, güneşi ve ayı emrine boyun eğdiren Allah'tır. (Bunların) her biri muayyen bir vakte kadar akıp gitmektedir. O, Rabbinize kavuşacağınıza kesin olarak inanmanız için her işi düzenleyip âyetleri açıklamaktadır. 3. Yeri döşeyen, onda oturaklı dağlar ve ırmaklar yaratan ve orada bütün meyvelerden çifter çifter yaratan O'dur. Geceyi de gündüzün üzerine O örtüyor. Şüphesiz bütün bunlarda düşünen bir toplum için ibretler vardır. 4. Yeryüzünde birbirine komşu kıtalar, üzüm bağları, ekinler, bir kökten ve çeşitli köklerden dallanmış hurma ağaçları vardır. Bunların hepsi bir su ile sulanır. (Böyle iken) yemişlerinde onların bir kısmını bir kısmına üstün kılarız. İşte bunlarda akıllarını kullanan bir toplum için ibretler vardır. 5. (Resûlüm! Kâfirlerin seni yalanla

Rad Suresi 2-5 Ayetler Elmalılı Tefsiri: اَللّٰهُ الَّذ۪ى Allah O'dur ki, رَفَعَ السَّمٰوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ gökleri direksiz, dayaksız yüceltti. Ne yapmak ve yükseltmek için iskeleye, ne de manivelaya, ne de dayamak için direk dikmeye muhtaç olmadan sırf kudretiyle yaptı, yükseltti, kaldırdı ve orada tuttu, düşmesini önledi. تَرَوْنَهَا Onları görüyorsunuz. Yani üzerinizde olan gökleri görüp duruyorsunuz: O büyük gök cisimleri öylece direksiz olarak duruyorlar, orada dönüp durduklarını da siz görüyorsunuz. İşte Allah, onlara böyle direksiz ve dayaksız olarak kendi yörüngelerinde ve o kadar yükseklerde hareket kabiliyeti verip, size de gösteren kadiri mutlaktır. Bu manada تَرَوْنَهَا daki zamir "direksiz göklere" racidir. Ve cümle bir yan cümleciktir. Bazı tefsir alimleri bunun عَمَد "amed"e (Amed, amudun veya imadın çoğuludur ve direkler anlamına gelir.) raci ve onun sıfatı olması ihtimalini de dikkate almışlardır ki, o ...

Şüphe yok ki göklerin ve yerin yaradılışında ve gece ile gündüzün ihtilâfında elbette tam akıl sahipleri için açıkça deliller vardır. ﴾Ali İmran 190﴿

إِنَّ فِى خَلْقِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَٱخْتِلَٰفِ ٱلَّيْلِ وَٱلنَّهَارِ وَٱلْفُلْكِ ٱلَّتِى تَجْرِى فِى ٱلْبَحْرِ بِمَا يَنفَعُ ٱلنَّاسَ وَمَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ مِنَ ٱلسَّمَآءِ مِن مَّآءٍ فَأَحْيَا بِهِ ٱلْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِيهَا مِن كُلِّ دَآبَّةٍ وَتَصْرِيفِ ٱلرِّيَٰحِ وَٱلسَّحَابِ ٱلْمُسَخَّرِ بَيْنَ ٱلسَّمَآءِ وَٱلْأَرْضِ لَءَايَٰتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ Şüphesiz, göklerin ve yerin yaratılışında, gece ile gündüzün birbiri ardınca gelişinde, insanlara yarar sağlayacak şeylerle denizde seyreden gemilerde, Allah'ın gökyüzünden indirip kendisiyle ölmüş toprağı dirilttiği yağmurda, yeryüzünde her çeşit canlıyı yaymasında, rüzgarları ve gökle yer arasındaki emre amade bulutları evirip çevirmesinde elbette düşünen bir topluluk için deliller vardır.   ﴾Bakara 164﴿   إِنَّ فِى خَلْقِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَٱخْتِلَٰفِ ٱلَّيْلِ وَٱلنَّهَارِ لَءَايَٰتٍ لِّأُو۟لِى ٱلْأَلْبَٰبِ Şüphe yok ki göklerin ve yerin yaradılışında ve gece ile gündüzün ihtilâfında e...